پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

التهاب نایژک‌ها یا برونشیولیت Bronchiolitis


التهاب نایژک‌ها یا برونشیولیت Bronchiolitis
● علائم :
تنفس سریع، بیشتر از ۶۰ نفس در هر دقیق - تنفس دشوار - تب - کبودی لبها و زبان - خواب‌آلودگی
نایژک‌ها کوچکترین راههای عبور هوا در ریه‌ها هستند. نایژکها بر اثر ویروسها دچار عفونت یا التهاب میشوند و در اطفال کمتر از یک سال شیوع دارد. شروع بیماری می‌تواند بصورت سرفه یا سرماخوردگی باشد. ویروس باعث میشود پوشش کوچک عبور هوا متورم گردد و پر از ترشحات شود. این امر تنفس را دشوار نموده و طفل برای نفس کشیدن باید تقلا کند.
● آیا خطرناک است؟
برونشیولیت یا التهاب نایژک‌ها خطرناک است زیرا می‌تواند مشکلات تنفسی شدید را در پی داشته باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
۱) اگر کودک شما بخاطر ناراحتی‌های تنفسی دچار پریشانی خاطر شده است و دور لبهای او کبود می‌شوند باید بصورت اورژانس درمان شود. بلافاصله به دکتر مراجعه کنید و یا به نزدیکترین مرکز اورژانس بروید.
۲) کودک خود را آرام نگهدارید زیرا گریه موجب مشکل‌تر شدن تنفس میشود.
۳) اگر کودک از شیر تغذیه می‌کند بهتر است سینه مادر را مکرراً در اختیار او گذاشت. این کار در حفظ سطح مایعات کودک کمک خواهد کرد. همچنین به کودکی که غیر ازشیر مادر تغذیه میکند مایعات کافی بدهید.
۴) هر شش ساعت به اندازه‌گیری دمای بدن کودک خود بپردازید. اگر دما بیشتر از ۳۸ درجه باشد برای پائین آوردن آن شربت استفامینوفن به کودک خود بدهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک شما به سختی تنفس می کند و یا علائمی از کبودی دور لبها و روی زبان او می‌بینید بلافاصله به دکتر یا نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید واگر متعاقب ابتلا به سرفه یا سرماخوردگی، حال او بدتر شده است هر چه زودتر به دکتر مراجعه نمائید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگر اعتقاد دکتر بر این است که عفونت کودک شما خفیف است، روشهای پرستاری از وی را در منزل به شما توصیه می‌نماید. اما بیشتر اطفال مبتلا به این بیماری معمولاً بمدت یکشب برای این که تحت نظر باشند در بیمارستان بستری می‌شوند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر کودک شیرخوار شما باید به بیمارستان برود در صورت اجازه بیمارستان در کنار وی بمانید.
سعی کنید کودکتان را از بچه‌ها یا افراد بزرگسالی که دچار سرفه و سرماخوردگی هستند دور نگهدارید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید