شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آسایش روانی خانواده


آسایش روانی خانواده
ابتدا به مسائل اساسی و پایه توجه کنید. ببینید چگونه زندگی می کنید و چه نکاتی برای شما یا افراد خانواده تان در درجه ی اول اهمیت قرار می گیرد. سعی کنید با واقع گرایی هر چه بیش تر به این موضوع بپردازید.
بهترین کار این است که امکانات موجود و راه های مختلف رسیدن به نتیجه ی مطلوب را بررسی کنید؛ برای مثال یک اتاق خود را کاملاً از اثاثیه خالی کنید . چنانچه میسر باشد یک رنگ خنثی و طبیعی به دیوارهای آن بزنید. این تجربه ی بسیار خوبی است که به شما در انتخاب نوع چیدمان اسباب و اثاثیه کمک شایانی می کند. هنگامی که می خواهید لوازم اتاق را دوباره بچینید، خیلی زود می بینید که وسایل مورد نیاز و همخوان به آرامی به درون می خزند و مبلمان و لوازمی که سال ها دوروبرتان بوده اند ولی حقیقتاً به آن ها نیازی نداشتید، بیرون اتاق باقی می مانند. بدین ترتیب فضایی فراهم خواهید آورد که شاید کاملاً بر خلاف تصورتان باشد.
حال اگر امکان چنین تغییر و تحولی برایتان میسر نیست، راه های دیگر را امتحان کنید. به عنوان مثال، سعی کنید در هر اتاق حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و به بررسی و تحلیل وضعیت موجود اتاق بپردازید. هنگامی که عمیقاً بر روی نحوه ی چیدمان تمرکز نمایید و فهرستی از لوازم ضروری و غیرضروری اتاق را برای اطلاع خودتان روی کاغذ بیاورید، خیلی راحت تر می توانید با موضوع فضا آشنایی پیدا کنید و براساس نیازتان، از فضای در دسترس به نحو احسن بهره بگیرید.
پس از ایجاد یا خلق فضاهای مفید، هارمونی و هماهنگی موضوع پراهمیت است. در این مرحله لازم است ارتباط منطقی بین مکان های مختلف خانه را مجدداً بررسی کرده، کارآیی هر بخش را مورد ارزیابی قرار دهید. برای مثال، ببینید آیا در منزل شما ناهارخوری در ارتباط مستقیم با آشپزخانه هست یا خیر؛ و آیا این دو مکان نسبت به یکدیگر دید دارند؟ یا این که، حمام منزل تان در جای مناسبی واقع شده و ارتباط خوبی با اتاق خواب تان دارد؟
پاسخ دادن به این گونه پرسش ها، گام اولی است که در بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل بر می دارید. هر چند که جا به جایی فضاها هزینه بر است، اما غیرممکن نیست. حتی گاهی اقدام به بازسازی یا حذف و اضافه کردن برخی مکان ها در خانه؛ از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و ارزش مادی، بُعد معنوی و اثربخشی آن در تحکیم روابط خانوادگی است. به وجود آوردن تحولات اساسی در فضای خانه، تا حد زیادی آرامش و روحیه ی مثبت را برای تک تک اعضای خانواده به ارمغان می آورد و این، موضوع کم اهمیتی نیست. آسایش روانی خانواده، گوهری است که آن را با هیچ مقیاس مادی ای نمی توان سنجید.
● مثال :
هال ورودی در این خانه فضایی تنگ و باریک دارد، اما با وجود دیوار شیشه ای با آجرهای ضخیم مربعی، این مکان مملو از نور و روشنایی شده است. در خانه ای که به سبک معاصر ساخته و پرداخته شده، عجیب نیست که چنین کتابخانه ی عظیم و غیرمتعارفی ببینیم. ستونی از قفسه های باریک، کتابخانه ای زیبا و جادار تشکیل داده اند که هم دید بصری و دید فکری را به اوج می رساند!
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید