چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

مسمومیت غذائی در کودکان


مسمومیت غذائی در کودکان
غذای آلوده کودکان و بزرگسالان را به بیماری‌های سختی مبتلا می‌کند. اگر عضوی از خانواده غذای مسمومی بخورد، در مورد او باید راهکارهای زیر را به‌کار ببندید.
بیماری‌های ناشی از مصرف موادغذائی که سالانه بیش از ۷۵ میلیون نفر را مبتلا می‌سازد، به‌وسیلهٔ سموم انگل‌ها، ویروس‌ها و مخصوصاً باکتری‌ها نظیر سالمونلا، ای‌کولای و استافیلوکوک ایجاد می‌شود.
کودکان که در دستگاه ایمنی آنها به‌طور کامل رشد نیافته، هم‌چنین زنان باردار و سالمندان بیشتر در معرض خطر بیماری حاد قرار دارند، اما بعضی اوقات یک احتیاط ساده به شما کمک می‌کند تا در امان بمانید.
● مامان دلم درد می‌کنه
مسمومیت غذائی در هر جائی از یک ساعت تا سه ساعت پس از خوردن غذای فاسد یا خام شروع می‌شود که علائم آن اسهال، استفراغ، گرفتگی عضلات و تب است. در زیر بعضی موارد خطر که باید در نظر گرفته شوند، بیان شده است.
● وضعیت: چند ساعت پس از یک گردش خانوادگی پسر ۹ ساله شما دچار استفراغ می‌شود
▪ علت: باکتری استافیلوکوک
▪ راهکار: کودک را بخوابانید و به او مقداری آب بدهید، همچنین می‌توانید به او محلول هیدراته‌ای نظیر pedialyte بخورانید. اما اگر تب کودک بالاتر رفت و در بلع مایعات مشکل داشت باید با متخصص اطفال تماس بگیرید.
● وضعیت: کودک ۶ ماهه شما دل‌درد و اسهال دارد
▪ علت: سالموتلا
▪ راهکار: به کودک مقداری آب بخورانید و با متخصص اطفال تماس بگیرید. از آنجائی‌که غذای مسموم در کودکان بیش از بچه‌های بزرگتر خطرناک‌تر است، در صورت مشاهده اسهال یا استفراغ در کودک، او را نزد پزشک ببرید، به‌خصوص اگر او علائمی نظیر خشکی دهان تپش سریع قلب یا کاهش دفع ادرار دارد.
● وضعیت: یک‌روز پس از خوردن غذائی نظیر همبرگر دختر ۶ساله شما تب شدیدی می‌کند و اسهال او خونی است.
▪ علت: ای‌کلی، شیگلا، سالمونلا
▪ راهکار: هر چه سریع‌تر کودک را نزد متخصص ببرید. پزشک آزمایش مدفوع می‌دهد تا ببیند علت بیماری برای او چیست، اسهال خونی علامت عفونت شدید است، هرگز به کودکتان داروی ضداسهال ندهید زیرا بیماری او وخیم‌تر می‌شود.
● وضعیت: کودک ۱۱ ماهه شما بی‌حال است و ضعف دارد
▪ علت: بوتولیسم
▪ راهکار: این نوع مسمومیت نادر است اما اگر به موقع درمان شود میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن بسیار بالاست. کودک را تحت معاینات صحیح پزشکی قرار دهید، به‌خصوص اگر او عسل خورده باشد که معمولاً علت این نوع مسمومیت در کودکان است. اگر بوتولیسم درمان نشود منجر به فلج یا از کارافتادن دستگاه تنفس می‌شود.
● غذاهائی که باعث مسمومیت می‌شوند:
▪ تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز
▪ سالادهای حاوی سس مایونز خانگی
▪ میوه‌های خام، سبزیجات، گوشت قرمز یا گوشت مرغ
▪ میگو، صدف خوراکی، حلزون، صدف دوکفه‌ای
▪ آب سیب تازه و دیگر آب‌میوه‌های غیر پاستوریزه
▪ یونجه و انواع دیگر جوانه‌ها
▪ شیر و پنیرهای غیرپاستوریزه
▪ کنسروهای خانگی
▪ گوشت و هات‌داگ
● رهنمودهائی در مورد آشپزخانه
قبل و بعد از تهیهٔ غذا، دست‌های خود و کودکتان را به مدت ۲۰ ثانیه بشوئید. هرگز موادغذائی را روی سطحی که گوشت خام یا تخم‌مرغ قرار داشته نگذارید.
گوشت قرمز، گوشت مرغ یا ماهی را روی پیشخوان آشپزخانه در معرض هوا قرار ندهید. هوای گرم باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.
میوه‌ها و سبزیجات را در آبکش ریخته و با آب‌گرم بشوئید تا آلودگی آنها از بین برود. در صورت نیاز از برس شست‌وشو استفاده کنید. روی پیشخوان آشپزخانه را با آب گرم و صابون تمیز کنید.
پارچه‌های ظرفشوئی را سه بار در هفته در ماشین‌لباسشوئی بیندازید. اسفنج‌ها را با آب و پودر ظرفشوئی ضدعفونی کنید.
● هشدارهای مربوط به دوران بارداری
لیستریوسیس، نوعی مسمومیت غذائی است که زنان باردار ۲۰ مرتبه بیشتر از دیگر افراد بزرگسال در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند. این عارضه منجر به زایمان زودرس، سقط جنین و در صورت عدم درمان باعث از بین رفتن جنین می‌شود.
اگر بیش از ۱۲ ساعت پس از خوردن غذا، علائمی نظیر تب، اسهال، استفراغ یا درد عضلانی داریم، به متخصص زنان مراجعه کنید.
باکتری مولد این نوع مسمومیت در انواع پنیر نظیر فتا، بری، کامامبر، پنیر آبی، کنسرو گوشت، شیر غیرپاستوریزه، پاته و دیگر انواع گوشت موجود است. اگر باردار هستید از خوردن این موادغذائی خودداری کنید.
بعضی از ماهی‌ها ممکن است محتوی جیوه باشند که به سیستم عصبی جنین آسیب می‌رساند. این ماهی‌ها شامل کوسه‌ماهی، اره ماهی و شاه‌ماکریل است که باید از خوردن آنها پرهیز کرد.
ماهی‌های تازه نظیر ماهی آزاد، اردک‌ماهی و قزل‌آلا ممکن است آلوده باشند، بنابراین این مواد را باید از طریق ادارهٔ بهداشت محلی یا ایالتی خود بررسی کنید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید