چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ ماه مه ۲۰۰۴ ـ روزی که نخستین سیک نخست وزیر هند شد


۲۲ ماه مه ۲۰۰۴ ـ روزی که نخستین سیک نخست وزیر هند شد
من موهان سینگ ۲۲ ماه مه ۲۰۰۴ به معرفی حزب کنگره ملی هند نخست وزیر تازه این کشور شد. وی نخستین سیک هندی است که نخست وزیر این کشور می شود. برخلاف پیش بینی محافل غربی، وی تاکید کرد که دولت او کنترل صنایع معین را از دست نخواهد داد، بانکها همچنان زیر نظر مستقیم دولت خواهند بود (غیر دولتی نخواهند شد) و کمپانی های دولتی به جای غیر دولتی شدن به صورت رقابتی اداره خواهند شد (کاری که چین کرده است) و جز برای توسعه، به آنها کمک دولتی نخواهد شد (اگر زیان بدهند تعطیل خواهند شد) و دولت او از پیروان یک فرقه مذهبی برضد فرقه دیگر حمایت نخواهد کرد و به این ترتیب از پدید آمدن برخوردهای مذهبی شدیدا جلوگیری خواهد شد.
۱۲ درصد از جمعیت هند مسلمان و دو در صد سیک هستند.
برخی از اصحاب نظر گفته اند: «من موهان سینگ» که با کمک ۶۲ نماینده کمونیست برسر کار آمده نخواهد توانست مطابق عقایدش رفتار کند و در راه اقتصاد کاپیتالیستی که به گفته کمونیست ها، فقیر ها را فقیرتر می کند گام بردارد. همین فقیرها دولت قبلی هند را با آراء خود ساقط کردند.
نپذیرفته شدن سمت نخست وزیری هند از سوی بانو «سونیا گاندی» به این صورت تعبیر شده است که او خواسته است به این وسیله احزاب رقیب را خلع سلاح کند که به دنیا آمدن او را در ایتالیا دستاویز قرار داده و جنجال به پا کرده بودند. وی گفته است که می کوشد همچنان رئیس حزب حاکم ( کنگره ) باقی بماند. موضوع دیگر این بوده که روز تعیین نخست وزیر تازه را درست سالروز ترور شوهرش، راجیو گاندی، تعیین کرده بودند که سونیا گمان می کرد خوش یمن نباشد. راجیو ۲۱ ماه مه ۱۹۹۱ ترور شده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید