چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسباب‌بازی‌های مناسب هر سن


اسباب‌بازی‌های مناسب هر سن
اغلب والدین از تهیه اسباب‌بازی مناسب سن‌های مختلف ناتوان هستند. آنها وقتی وارد مغازه اسباب‌بازی‌فروشی می‌شوند، از فروشنده می‌خواهند که یک اسباب‌بازی برای دختربچه و یا پسر کوچولوی مثلاً دوساله به آنان عرضه کند که البته ممکن است آنچه خریداری می‌کنند موافق ذوق و سن طفلشان نباشد. به‌طور کلی برای هر سنی، اسباب‌بازی‌های مناسب همان سن وجود دارد. به همین دلیل در این مبحث لیستی ارائه گردیده است که می‌تواند شما را در مورد گزینش اسباب‌بازی برای اطفالتان از سن یک ماهگی تا چهارسالگی راهنمائی کند. اما توجه داشته باشید که اگر فلان نوع اسباب‌بازی که در این لیست برای اطفال همسن فرزند شما ارائه شده است باب طبع فرزندتان نبود نباید بی‌درنگ نتیجه بگیرید که کودک شما غیرطبیعی است. زیرا احتمالاً اسباب‌بازی‌های دیگری موردتوجه‌اش است که شما بعدها متوجه آن خواهید شد.
● از ۱ تا ۴ ماهگی
در این دوره کودک صداها و رنگ‌ها را کشف می‌کند. این سن، سن جغجغه است. انواع جغجغه‌های بزرگ و دسته‌دار وجود دارد که البته به‌سختی می‌تواند آن را در دست بگیرد و مناسب وی نیست. در مقابل جغجغه‌هائی هستند که بر روی آنها توپ‌های کوچکی به رنگ‌های سرخ و آبی و سبز و غیره وصل شده است و بیش از نوع قبلی مورد توجه کودک واقع می‌شود. نوع دیگری از جغجغه به‌صورت توپ‌های کوچک وجود دارد که نخی از درون آنها گذرانده‌اند. این نوع را می‌توان به گهواره یا کالسکه کودک وصل کرد. اسباب‌بازی‌هائی را نیز که به شکل حیوانان مختلف هستند، می‌توان به گهواره کودک وصل کرد که برایش جالب خوهد بود. توجه داشته باشید که اسباب‌بازی‌ها از جنس پلاستیکی و قابل شستشو باشند، زیرا کودک خیلی زود آنها را به دهانش خواهد برد.
همچنین اسباب‌بازی‌هائی به شکل ماهی، آدمک، پرنده و... وجود دارند که به‌وسیله نخی به سقف اتاق طفل وصل می‌گردند که مورد توجه طفل قرار خواهند گرفت. توجه داشته باشید که در این دوره کودک فرق بین سفت و شل و عروسک پارچه‌ای و جغجغه را نمی‌داند.


همچنین مشاهده کنید