جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

وقتی اردیبهشت از نیمه می‌گذرد!


وقتی اردیبهشت از نیمه می‌گذرد!
«دیشب وقتی پدرم گفت: «اردیبهشت هم تمام شد؛ انگار همین دیروز بود پای سفره هفت‌سین نشسته بودیم.» عرق سردی روی پیشانی‌ام نشست.
تقریباً ۷ هفته تا زمان برگزاری کنکور فرصت دارم. شاید این روزها اهمیت بیشتری نسبت به روزهای سپری شده داشته باشد. به نظر خودم وضعیتم بد نیست، آمادگی خوبی دارم، ولی به‌هرحال کمی اضطراب دارم. البته اضطراب کم بد نیست. بهتر است که آدم کمی دلش شور بزند. تنها کارهایی که در این فرصت می‌توانم انجام دهم: یکی توکل به خداست، دومی مرور درس‌ها از طریق تست زدن.»
همه افراد درس خوانده این تجربه را دارند که بعد از کلی مطالعه و انجام تمرین هر چه به زمان انجام امتحان نزدیک‌تر می‌شوند حس غریبی پیدا می‌کنند؛ حسی که فرد خود را ناتوان و بی‌سواد احساس می‌کند، در حالی که در واقعیت هیچ‌چیز از محتوای آموخته شده از ذهن آنها خارج نشده، فقط کافی است که یک‌بار آنها را مرور کنند.
دانش‌آموزان کنکوری هم در روزهایی که در آن به سر می‌بریم، در وضعیتی هستند که تقریباً تمام مطالب را آموخته‌اند و از بیشتر محتوای مورد نظر تست هم زده‌اند، ولی زمانی که یک تست را نمی‌توانند جواب دهند، روحیه خود را باخته و احساس بدی پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی بد نیست که به نکته‌های زیر توجه کنیم:
▪ در حالت کلی به دنبال تثبیت آموخته‌های قبلی خود باشید و از مطالعه مطالب جدید جداً خودداری کنید، به ویژه مطلبی که در یادگیری آن مشکل دارید.
▪ در برخورد با پرسش‌هایی که قادر به پاسخ‌گویی نیستید، وضعیت خود را تحلیل کنید، یعنی اینکه علت ناتوانی خود را در پاسخ‌گویی ریشه‌یابی کنید. ببینید که موضوع پرسش را بلد نیستید یا نکته خاصی از آنچه که آموخته‌اید را نمی‌دانید و یا شاید هم بی‌دقتی کرده‌اید.
در کل با این پرسش با نگرش مثبت برخورد کنید.
▪ از روبه‌رو شدن با افرادی که به اصطلاح «روی مختان راه می‌روند» جداً خودداری کنید. بیشتر با کسانی که دوستشان دارید و در شما انرژی مثبت ایجاد می‌کنند و روحیه می‌دهند ارتباط داشته باشید.
▪ به نتیجه آزمون زیاد فکر نکنید، چرا که هیچ‌چیز معلوم نیست. بنابر این اجازه ندهید این تفکر که «آیا من قبول می‌شوم» شما را گرفتار کند. یقین بدانید اگر خوب مطالعه کرده باشید، صددرصد نتیجه خوبی هم می‌گیرید.
▪ نسبت به تمام کارها و فعالیت‌های خود مدیریت داشته باشید. هیچ کار خود را بی‌برنامه انجام ندهید. ارتباط خود با دیگر اعضای خانواده را هم مدیریت کنید. آنها محکوم به این نیستند که شرایط عصبی شما را تحمل کنند. پس بهتر است این روزها را با آرامش سپری کنید.
▪ پرسش‌های کنکور برای دانش‌آموزان کل کشور طراحی می‌شود، بنابر این از مطالبی که شما خوب یاد گرفته‌اید صددرصد سؤال طرح می‌شود.
▪ توکل به خدا را در هیچ لحظه‌ ای فراموش نکنید. یقین بدانید که چون خوب درس خوانده‌اید پس کسی هست که به شما کمک کند تا در این آزمون موفق شوید.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید