شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اول برنامه‌ریزی سپس خرید


عجله نكنید اول برنامه‌ریزی، سپس خرید
هنگامی كه قصد خرید كالایی را دارید شاید در آن لحظه تنوع موجود در جنس، فرم و دیگر خصوصیات ظاهری، كاربرد و بسیاری نكات دیگر راجع به آن را مدنظر قرار نداده ولی پس از مراجعه به فروشگاه های مربوطه به یك باره با انبوه متنوعی از آن كالا مواجه می شوید كه ممكن است تصمیم گیری شما را سخت كرده و یا با توجه به محدودیت زمانی باقی مانده و شلوغی خیابان ها در این روزهای پایانی سال، مجبور به انتخابی عجولانه شوید كه در نهایت به پشیمانی بینجامد. حال تصور كنید حاصل این تصمیم ناگهانی و نادرست یكی از لوازم دكوراسیونی- كاربردی مانند سرویس مبلمان باشد در این صورت چقدر مشكل ساز خواهد شد، زیرا با وجود نامناسب بودن این قبیل لوازم به هر دلیل معمولاً امكان تعویض و یا پس دادن وجود نداشته و به طور كلی به جهت بزرگ بودن ابعاد آنها چندان هم راحت نیست؛ لذا مجبور خواهید شد آن را با تمام مشكلاتش در فضای خانه تان تحمل كنید. در همین راستا اگر شما نیز در این روزهای پایانی اسفندماه قصد خرید سرویس مبلمانی را برای خانه تان دارید، هنگام تنظیم این لیست مذكور به نكات زیر نیز توجه كنید:
۱- در مراحل تصمیم گیری و انتخاب، ویژگی های محیط تان را نیز در نظر بگیرید: شرایط فضایی كه در فكر خرید مبلمانی برای آن هستید، مانند وسعت و نور، نقش موثری در انتخاب رنگ، طرح پارچه، ابعاد، مدل، سبك و دیگر مشخصات یك سرویس مبلمان مناسب آن محیط دارا است كه به پاره ای از آنها به اجمال اشاره خواهیم كرد:
الف - تاثیر ویژگی های مكان در انتخاب رنگ مبلمان: به طور كلی یك مبل از یك اسكلت اصلی چوبی یا فلزی و مقداری پارچه تشكیل شده است كه با توجه به مدل آن، میزان كاربرد هر یك از این دو نسبت به هم متفاوت بوده و در نتیجه شما شاهد نمای بیشتری از چوب یا فلز و یا حتی پارچه (در مبلمان تمام پارچه) خواهید بود ولی به هر حال رنگ غالب موجود چه در پارچه چه در چوب یا فلز، می بایست با توجه به شرایط یاد شده مكان موردنظر انتخاب شود. به عنوان مثال در صورتی كه نور موجود در فضا كم باشد شما با محدودیت در انتخاب رنگ پارچه و یا چوب و فلز مواجه خواهید بود. به این ترتیب كه برای فضاهای كم نور انتخاب مبلمانی با پارچه و یا اسكلت تیره رنگ، نه تنها محیط را تاریكتر می كند بلكه به لحاظ دیداری از وسعت آن نیز می كاهد. حال آنكه برعكس اگر در چنین محیطی مبلمانی به رنگ روشن چیده شود، نور موجود در فضا افزایش یافته و مكان نیز بزرگتر جلوه خواهد كرد. حال در مورد فضاهایی كه از نور كافی بهره مند هستند تنها عاملی كه می تواند مانع انتخاب رنگ های تیره شود، كم بودن وسعت فضا است یعنی با وجود آنكه یك محیط از نور زیادی هم بهره مند باشد ولی از آنجایی كه رنگ های تیره علاوه بر جذب نور خاصیت كوچك كردن فضا به لحاظ دیداری را نیز دارا هستند، كاربرد مبلمان تیره در فضای كوچك و حتی پرنور نیز جایز نیست. حال ذكر این نكته ضروری است كه در مقایسه میان دو ویژگی نور و وسعت یك فضا، اهمیت وسعت بیشتر است. زیرا مشكل كمبود نور تنها به اوقات روز اختصاص داشته كه آن هم در صورت تمایل با كمك نورپردازی مصنوعی قابل جبران است. بنابراین اگر فضای مورد نظر شما نیز با وجود وسعت زیاد از نور كافی به هنگام روز برخوردار نیست، در صورت تمایل می توانید مبلمانی با رنگ تیره در محیط بچینید به شرط آنكه نورپردازی مناسب هم در روز و هم در شب انجام پذیرد.
ب _ نقش محیط در انتخاب طرح پارچه مبلمان: همان ویژگی های فضا كه در انتخاب رنگ مبلمان تاثیر می گذارند (وسعت و نور)، در انتخاب طرح پارچه آن نیز موثر هستند. در یك مبلمان بیشترین سطح امكان پذیر برای كاربرد طرح و نقش، پارچه آن است لذا پارچه انتخابی به لحاظ طرح هم می‌بایست با اسكلت مبلمان (در مبل های تركیب چوب و پارچه یا فلز و پارچه) به لحاظ مدل، سبك و رنگ هماهنگ باشد و هم با توجه به شرایط محیط انتخاب شود. به عنوان مثال انتخاب پارچه ای برای مبلمان تمام پارچه كه دارای طرح های پر و فشرده و رنگ‌های تند و تیره است هم فضایی شلوغ و درهم ایجاد می كند و هم از نور و وسعت ظاهری محیط موجود می‌كاهد در صورتی كه طرح های خلوت و رنگ های ملایم برای فضای كوچك عكس نتایج فوق را خواهد داشت و در ضمن محیطی آرام و دلپذیر را سبب می شود ولی این موضوع به این معنا نیست كه هرگز از طرح‌های شلوغ در فضای نه چندان بزرگ و حتی كوچك استفاده نشود بلكه به كارگیری همان طرح‌ها برای حداقل یكی از اجزای سرویس، مانند كاناپه و یا دو مبل تكی اصلی، در كنار بقیه اجزا با پارچه ساده، عاملی برای ایجاد تنوع و تركیبی زیبا و متفاوت خواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید كه برای همه اجزای یك سرویس مبلمان تنها از یك و یا حتی دو پارچه و طرح استفاده كنید بلكه شما می توانید از پارچه های مختلف با طرح ها، رنگ ها و حتی جنس های گوناگون ولی هماهنگ با هم و با محیط انتخاب كنید. این امكان برای استفاده از پارچه ای با طرح‌های متنوع، حتی در اجزای یك مبل نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید پارچه تشك كف را طرحدار و بقیه بدنه را ساده انتخاب كنید البته یكسان بودن جنس پارچه و هماهنگی طرح و رنگ آن برای این منظور ضروری است.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید