سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ مه ۲۰۰۵ ـ پدیده تازه در خیابان لنین شهر مسکو، ۱۴ سال پس از فروپاشی شوروی


۱۵ مه ۲۰۰۵ ـ  پدیده تازه در خیابان لنین شهر مسکو، ۱۴ سال پس از فروپاشی شوروی
پانزدهم ماه مه ۲۰۰۵ دهها هزار تن از جوانان روس بود با تی شرتهای سفید و قرمز و با پرچمهایی مرکب از اشکال پرچم شوروی، روسیه تزاری و روسیه فدراتیو در خیابان لنین شهر مسکو راهپیمایی کردند و شعارهای میهنی دادند این راهپیمایان جوان در میان شعارهای خود می گفتند: در جنگ دوم، پدران و مادران ما ۲۷ میلیون کشته دادند تا از تمامیت و آزادی و استقلال سرزمین نیاکان دفاع کرده باشند و اینک نوبت ماست؛ جهانیان می دانند که روسها چشم دیدن نفوذ خارجی در کشورشان را ندارند، پس چرا حذر نمی کنند؛ آمریکا و غرب می کوشند با توطئه هایشان ما را تضعیف و خوار کنند و ....
سازمانی که این راهپیمایی بی سابقه را راه اندازی کرده بود «ناشی» به معنای «مال ما» عنوان دارد که عبارتی ناسیونالیستی است. برخی از اصحاب نظر، این راهپیمایی را پدیده ای تازه در روسیه پس از فروپاشی شوروی خوانده و گفته اند که پوتین پیش از زمانی که پیش بینی شده بود دارد خود را آن طور که هست آشگار می کند و غرب باید در قبال منطقه شوروی سابق با احتیاط بیشتر قدم بردارد زیرا که تاریخ نشان داده است روسهای ناسیونالیست ده بار سختگیر تر از روسهای کمونیست هستند. روسها به خاطر کمونیسم دهها سال تحمل محدودیت معیشت کردند و دم برنیاوردند و به خاطر وطن و ناسیونالیسم روسی آماده اند صد سال مشقت تحمل کنند.
رسانه های خارجی شمار جوانانی را که در راهپیمایی میهنی مسکو شرکت کرده بودند بیش از پنجاه هزار تن گزارش کرده و مطبوعات روسیه این رقم را نزدیک به یکصد و پنجاه هزار تن نوشته بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید