جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نکته‌های مهم برای زندگی بهتر


نکته‌های مهم برای زندگی بهتر
دانستن و استفاده بعضی از نکته‌ها، علاوه بر صرفه‌جویی مالی به آسایش و راحتی ما نیز کمک می‌کند. این‌‌‌‌‌هفته‌‌‌‌به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.‌
پس از این‌که مدتی از سماور یا کتری استفاده می‌شود، داخل آنها را لایه‌ی آهکی سفیدرنگی می‌پوشاند که پاک کردن آن مشکل است؛ اما برای‌‌‌‌‌رفع این مشکل نیز راه‌هایی وجود دارد.
به مقدار مساوی آب و سرکه، داخل سماور یا کتری بریزید و به مدت ده دقیقه آن را بجوشانید و تا چند ساعت، آب و سرکه را خالی نکنید. بعد کتری یا سماور را بشویید. با این کار، رسوب داخل آنها به راحتی جدا می‌شود.
راه دیگر این‌است که مقداری جوش شیرین داخل آب سماور یا کتری بریزید و آن را بجوشانید. به این ترتیب نیز رسوب آن‌ها از بین می‌رود. اگر کتری را پر از آب کنید و آن را به مدت نصف روز داخل یخچال بگذارید، براثر سرما، لایه‌ی آهکی از کف کتری جدا می‌شود.
یکی دیگر از روش‌های از بین بردن رسوب کتری استفاده از شعله‌ی اجاق‌گاز است. کتری خالی را روی شعله قرار دهید تا خوب، داغ شود. سپس آن را یکباره روی یخ بگذارید یا داخل آب سرد فرو ببرید. به این ترتیب، لایه‌ی آهکی داخل کتری، جدا می‌شود. این روش را زمانی به کار ببرید که لایه‌ی آهکی داخل کتری خیلی زیاد باشد.‌
برای جلوگیری از تشکیل لایه‌ی آهکی در داخل کتری یا سماور، بعد از استفاده، آب باقی‌مانده را خالی و آنها را خشک کنید. به این ترتیب، کتری یا سماور شما دیرتر رسوب می‌بندد.
یکی دیگر از مشکلاتی که گاهی پیش می‌آید، ته گرفتن و سوختن ماهیتابه است. برای از بین بردن این مشکل، هرگز به وسیله‌ی قاشق یا وسایل فلزی دیگر، ته قابلمه یا ماهیتابه را نتراشید؛ زیرا خراب یا سوراخ می‌شوند. برای برطرف کردن سوختگی، ابتدا مقداری جوش شیرین، ته ظرف بریزید و مقدار کمی‌‌‌‌‌آب به آن اضافه کنید تا فقط مرطوب شود و بگذارید چند ساعت بماند. به این ترتیب به راحتی می‌توانید، قسمت سوخته شده را از ته قابلمه جدا کنید.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید