جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرگ در اثر نوشیدن زیاد آب


مرگ در اثر نوشیدن زیاد آب
آب اگرچه مایه حیات است اما مصرف زیاد آن می ‌تواند مشکل ‌آفرین باشد. همه ما به این حقیقت معترف هستیم که آب مایه حیات است، اما بسیاری از افراد نمی ‌دانند که مقدار زیاد آن مضر است و می ‌تواند کشنده باشد. این مورد برای دیوید راجرز ۲۲ساله اتفاق افتاد. او که مربی بدن ‌سازی بود، بعد از به پایان رساندن اولین دوی ماراتن خود در لندن، جان سپرد. اما علت مرگ وی چه بود؟ نوشیدن بیش از حد آب.
مرگ این دونده ماراتن بعد از نوشیدن بیش از حد آب، تنها مورد گزارش شده نبود. زنی در کالیفرنیا به نام جنیفر استرانگ نیز بعد از شرکت در یک مسابقه رادیویی جان سپرد. در این مسابقه افراد شرکت ‌کننده باید مقدار زیادی آب می ‌خوردند، بدون آنکه به دست‌ شویی بروند. او بعد از مسابقه سردرد داشت و پس از مدتی در خانه‌اش جان سپرد.
در صورت مصرف خیلی زیاد آب، ممکن است بدن دچار "هیپوناترمی" شود. هیپوناترمی نشانگر رقیق شدن مایعات بدن در اثر افزایش آب نسبت به سدیم کل بدن می‌باشد.علایم ویژه هیپوناتریومی (کمبود سدیم در خون) عبارت‌اند از: تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، کاهش رفلکس‌ها و در نهایت تشنج و کما.
در صورتی که هیپوناتریومی بدتر شود، تهوع باعث تحریک ترشح هورمونی می‌ شود که این هورمون مسئول احتباس یا نگهداری آب در بدن است، در نتیجه آب کمتری دفع می شود و بیمار وارد یک چرخه معیوب می ‌گردد. تمایز علایم هشداردهنده کاری مشکل است.
اگرچه نوشیدن مقدار زیاد آب برای بدن ما خوب نیست، اما نباید از نوشیدن ۸ لیوان آب در روز مضایقه کنید. آب جزو لازم و ضروری رژیم غذایی ماست. با کاهش ۲ درصد از منابع آب بدن، علایم دهیدراتاسیون (کم آبی) ظاهر می ‌شوند. یک علامت شایع دهیدراتاسیون خفیف، احساس خستگی در طول روز است.
● آیا شما زیاد ورزش می‌ کنید؟
آب اساس بزاق و مایعاتی است که اطراف مفاصل را احاطه کرده‌اند. همچنین ماده‌ای است که باعث تنظیم دمای بدن می‌ شود. آب باعث کاهش اشتها شده و در نتیجه به بدن کمک می ‌کند که از ذخیره چربی خود استفاده کند. دریافت ناکافی آب می‌ تواند باعث آسیب کلیه‌ها شود، زیرا مواد زائدی مثل اوره، اسیداوریک و اسید لاکتیک که توسط کلیه‌ها دفع می ‌شوند، باید در آب حل شوند.
یبوست یکی از نشانه‌های کم ‌آبی است، بنابراین هر چه بیشتر آب بنوشید به بهبود این مشکل ناخوشایند کمک خواهید کرد. بسیار مهم است که در طول ورزش آب کافی به بدن‌تان برسد، زیرا شما از طریق تعریق آب از دست می‌ دهید.
نوشیدن آب زمانی‌ که ورزش می ‌کنید، فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می ‌دهد و عملکردتان را بهبود می‌ بخشد. هر چه بیشتر فعالیت داشته باشید، به آب بیشتری برای جایگزینی آن مقدار که از دست داده‌اید نیاز دارید.
همچنین حفظ تعادل نمک در بدن بسیار اهمیت دارد، زیرا مقداری نمک از طریق عرق دفع می ‌شود. نوشیدن مایعات ایزوتونیک به این امر کمک می ‌کند. در طول مدت ورزش باید برای نوشیدن مقدار مناسبی مایعات نفسی تازه کنید تا از کم‌ آبی (دهیدراتاسیون) جلوگیری کنید.
منبع : پارسی طب


همچنین مشاهده کنید