جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۰ مه سال ۱۸۶۳ ـ نظر جان میل درباره «دمکراسی»


جان میل اندیشمند انگلیسی قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ با انتشار رساله ای ابراز نظر کرد که برای تکمیل دمکراسی در یک کشور دست کم پنجاه سال وقت لازم است. به باور جان میل، تا که افراد بالغ یک جامعه برای دادن «رأی» به حرف این و آن گوش کنند، درآن جامعه (محله، شهر و یا کشور) دمکراسی واقعی برقرار نخواهد شد.
وی گفت یک جامعه زمانی می تواند خود را یک دمکراسی بنامد که بزرگسالان آن یقین و مسلم بدانند که در انتخاب «نماینده یا وکیل» که تکلیف و وظیفه ردیف اول آنانست اشتباه نمی کنند.
به نظر «جان میل»، اعضای یک دمکراسی باید بدانند که با «دادن رای»، اختیار خود، شهر و کشورشان را به فرد و گروهی دیگر می سپارند که کاری است بزرگ و حیاتی و مسئولیتی است عظیم. باید متوجه باشند که «وکالت دادن» کاری است بسیار حساس. باید با تمام وجود مفهوم سپردن سرنوشت خود را به دست فرد و یا افراد دیگر بدانند و به موکلان اعتماد و به درستی و توان آنان اعتقاد داشته باشند. سپردن اختیارات و سرنوشت در دست دیگران جرات بسیار لازم دارد و هرچه که سطح آگاهی یک فرد بالاتر باشد، احتیاط او در این زمینه بیشتر خواهد بود. به نوشته جان میل، یک فرد باید بداند که «رای» او در سرنوشت و زندگانی همه موثر است، نه خود او و رای دادن نیار به مطالعه و تفکر بسیار دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید