جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پشمی‌ها را آویزان نکنید


پشمی‌ها را آویزان نکنید
پیش از این به نحوه شست وشوی صحیح لباس‌های پشمی به طور كامل پرداخته بودیم ولی بعد از هر شست وشو مرحله خشك كردن آن نیز فرا می‌رسد و همانطور كه شستن این قبیل لباس‌ها دارای قوانین و مقرراتی است خشك كردنشان نیز می‌بایست با رعایت نكات خاصی انجام بپذیرد:
برای خشك كردن لباس‌های پشمی راه‌های مختلفی وجود دارد. در میان علائم بین المللی كه بر روی برچسب لباس ها دوخته می شود، كادر مشكی مربع شكل نشانه خشك كردن لباس است و علامت داخل این مربع نحوه خشك كردن را نشان می دهد و هنگامی كه در فضای داخل این كادر پاره خطی مشكی رنگ به حالت افقی وجود داشته باد، به معنای این است كه لباس مورد نظر باید بر روی سطحی صاف پهن و خشك شود. این روش برای اغلب لباس های بافتنی، به خصوص با مواد اولیه پشم توصیه می شود زیرا در صورت آویختن اغلب لباس های بافتنی بر روی بند رخت و به حالت معمول قسمت های آویزان شده از لباس كش آمده و به همان طریق نیز خشك می شوند، به همین جهت بهترین كار خشك كردن آنها بر روی سطحی صاف است. برای این منظور یا لباس را پس از پایان مرحله آبكشی در داخل یك سبد بزرگ گذاشته و به همان صورت در كنار منبع گرمازایی قرار دهید، تا خشك شود و یا آنكه از این روش تنها برای خارج شدن میزان آب اضافی باقی مانده از آبكشی استفاده كرده و پس از گذشت مدتی حدود نیم ساعت لباس را بر روی سطح یك سینی بزرگ به صورت صاف پهن كنید به این طریق دیگر محدوده و فرم خشك شدن مشخص گردیده و از چروك شدن لباس نیز جلوگیری به عمل می آید.
▪ نكته ۱: برای خروج آب حاصل از آبكشی پیش از مرحله پهن كردن روش بهتر دیگری نیز وجود دارد. حوله ای بزرگ را به صورت دولا بر روی سطحی مانند سینی پهن كرده و لباس بافتنی را پس از قرار دادن تنها ده دقیقه درون یك سبد بر روی آن حوله به حالت صاف و با كمی تا كردن (با توجه به ابعاد حوله) پهن كنید.
سپس از قسمت پایین، حوله را به همراه لباس به صورت لوله درآورده و تا انتهای لباس لوله كنید. به این صورت آب باقی مانده در میان بافت های لباس به حوله منتقل شده و سپس آن را بر روی سطحی صاف به همان روش یاد شده پهن كنید تا به طور كامل خشك شود. ولی ذكر این نكته ضروری است كه برای این منظور بهتر است از حوله سفیدرنگ استفاده كنید زیرا نوع رنگی آن ممكن است در مجاورت با آب رنگ پس داده و لباس بافتنی را رنگی كند.
▪ نكته ۲: در صورتی كه پولیوری دارید كه بر روی برچسب آن منعی جهت آویختن بر روی بند وجود ندارد ولی همچنان از كش نیامدن آستین هایش مطمئن نیستید جهت آویزان كردن آن بر روی بند از یك جوراب شلواری زنانه استفاده كنید. به این ترتیب كه جوراب شلواری تمیزی را از قسمت یقه داخل پولیور وارد كرده و هر لنگه از جوراب را از یك آستین آن بیرون آورید سپس با اتصال گیره ها به دو پنجه جوراب خارج شده از آستین ها و همچنین یقه بلوز به بند رخت آن را آویزان كنید.
▪ نكته ۳: هرگز لباس پشمی به خصوص به رنگ سفید را در معرض نور خورشید خشك نكنید. نور خوشید بر روی لباس های پشمی سفید هاله ای زردرنگ ایجاد می كند به جای این كار لباس را پس از آبكشی و خروج آب اضافی تا كرده و داخل كیسه ای به مدت یك ساعت و نیم در فریزر قرار دهید. سرما در اینجا نقش سفیدكننده را ایفا خواهد كرد.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید