جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۹ماه مه سال ۱۹۶۰ ـ ساخت قرص تنظیم خانواده (ضد آبستنی) و نگاهی به تاریخچه آن


۹ماه مه سال ۱۹۶۰ ـ ساخت قرص تنظیم خانواده (ضد آبستنی) و نگاهی به تاریخچه آن
نهم ماه مه سال ۱۹۶۰ (روزی چون امروز) آژانس آمریکایی دارو و غذا (اف.دی. ا) بر مصرف قرص تازه ساز تنظیم خانواده (ضد آبستنی) مشروط بر این که تنها مصرف کلینیکی داشته باشد صحه گذارد و مسئله بزرگی حل شد. این آژانس که با مخالفت برخی گروههای مسیحی رو به رو شده بود، در نخستین مرحله اجازه فروش این دارو را در داروخانه ها نداد که بعدا جماعتی به دادگاه متوسل شدند و حکم توزیع آن در داروخانه ها را از دادگاه گرفتند و «اف.دی.ا.» که بی صبرانه در انتظار چنین حکمی بود فروش آن را با نسخه دکتر آزاد کرد که از سال ۱۹۶۴ وارد داروخانه ها شد. با وجود این، برخی دولتها احتیاط بیشتری به خرج دادند. مثلا در فرانسه، این دارو از سال ۱۹۶۷ وارد باز شد.
در تاریخ پیشرفت های پزشکی، پروفسور «راسل مارکر» استاد رشته بیوشیمی دانشگاه دولتی پنسیلوانیا را کاشف عامل بازداری از حامله شدن ذکر کرده اند. پرفسور مارکر از دهه ۱۹۴۰ در جریان مطالعه روی هورمون های گیاهی، در درخت کاکتوس به هورمونی برخورد کرد که می توانست روی هورمون های دیگر تاثیر بگذارد و وضعیت آنها را تنظیم کند. وی در سفری به مکزیک، این هورمون را به مقدار بیشتری در «یام (نوعی سیب زمینی دوکی شکل)» به دست آورد و سپس در کارخانه «سینتکس» در همان کشور به تولید «پروجستین» از «یام» موفق شد و جریان را به مطبوعات و نیز چند پژوهشگر پزشکی و زیست شناس اطلاع داد. بعدا دکتر «چان» یکی از این پژوهشگران، در آزمایشگاه خود با دادن «پروجستین» به یک خرگوش ماده، موقتا (برای مدتی، و تا زمانی که تاثیر هورمون باقی بود) مانع عبور تخمک از لوله های مربوط و در نتیجه حامله شدن آن جانور شد.
«کاترین مک کورمیک» زیست شناس و وارث یک ثروت از جمله مالکیت بنیاد «ورسستر» و از مبارزان حمایت از خانواده پس از اطلاع از کار دکتر چان، پول و وسائل خود را در راه تکمیل آن بکار انداخت. طولی نکشید که پژوهشگران با افزودن استروژن به هورمون ساخت پرفسور مارکر، تجربه دکتر چان را تکمیل کردند و قرص ضد آبستنی را ساختند که توسط دکتر «ادریس رایس ری» در پورتوریکو روی انسان تجربه شد و نتیجه مطلوب داد. جریان این کشف سپس به آژانس آمریکایی دارو و غذا (اف.دی.ا.) گزارش شد و در گزارش توضیح داده شد که هر قرص با مصرف آن برای یک شبانه روز از باروری زن در طول دوره ۲۱ روز در هر ماه جلوگیری می کند.
پس از به بازار آمدن این قرص (کنتراسپتیو)، کار پژوهش پایان نیافت و بعدا داروهایی هایی ساخته شده است که با مصرف یک بار آن، برای مدتی معین تولید مثل در زن متوقف می شود. بعد از آن قرص هایی به بازار آمده که اگر چند ساعت بعد هم مصرف شوند، همان تاثیر را خواهند داشت و تلاش برای تکمیل چنین دارویی برای مردها ادامه دارد.
طبق گزارش منابع رسمی، داروی ضد بارداری از لحاظ مصرف درجهان سالهاست که رکورد شکن بوده است و در برخی از کشورها در هر روز تا یک چهارم بانوان آن را مصرف می کنند زیرا که در دنیای امروز که کره زمین دو برابر منابع خود نفوس دارد پرورش فرزند اضافی دشوار و بسیار گران تمام می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید