شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۶ ماه مه سال ۱۷۷۵ ـ به من آزادی و استقلال بدهید و یا مرگ


۶ ماه مه سال ۱۷۷۵ ـ به من آزادی و استقلال بدهید و یا مرگ
ششم ماه مه سال ۱۷۷۵ ، پاتریک هنری اندیشمند و مبارز آمریکایی از مهاجر نشینان انگلیسی این سرزمین خواست که بپاخیزند و آزادی و استقلال خود را از انگلستان ـ انگلیسی که با آنان پنج هزار مایل فاصله دارد و از چنین مسافتی حق حکومت کردن بر آنان را ندارد بگیرند.
وی برای تحریک مهاجرنشینان به قیام، این جمله مشهور خود را که در «تاریخ» باقی مانده است بیان داشت: به من آزادی و استقلال بدهید، و یا مرگ.
پاتریک هنری که ۲۹ ماه مه ۱۷۳۶ به دنیا آمده و ششم ژوئن ۱۷۹۹ درگذشت یک خطیب رادیکال بود. مورخان، هنری را که از راه وکالت در دادگاه امرارمعاش می کرد در ردیف سامیوئل آدامس و توماس پین قرارداده اند. هنری که در ویرجینیا (کلنی قدیمی انگلیسی ها در آمریکای شمالی) زندگی می کرد برخلاف بیشتر همشریان خود از آغاز کار ضد سلطنت، و یک جمهوریخواه بود. در آن زمان و در آغاز انقلاب، بیشتر مهاجر نشینان انگلیسی خواهان استقلال امور خود بودند، ولی برضد سلطنت انگلستان نبودند. پاتریک هنری در عین حال عضو مجلس محلی ویرجینیا بود. در آن زمان بابت عضویت در شوراها و پارلمانها دستمزد پرداخت نمی شد و کاری داوطلبانه و خدمت به جامعه به حساب می آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید