جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از قند چه می دانید؟


از قند چه می دانید؟
از پوسیدگی دندان و افزایش اندازه دور کمر تا دیابت ، عاملی که به عنوان مقصر اصلی شناخته می شود قند است.
با این وجود اکنون قند در صف مقدم یک علم جدید به نام تغذیه قندی به عنوان ماده ای شفابخش در نظر گرفته می شود.
بیش از ۲۰۰ ترکیب قندی که از لحاظ علمی ساکارید نام دارند به طور طبیعی در گیاهان هستند و ۸ مورد آنها برای سلامت انسان ضروری اند.
دو نوع از این ساکاریدها به نام گالاکتوز و گلوکز ، معمولا در غذاهایی که می خوریم یافت می شوند.
گالاکتوز قند شیر است و گلوکز قندی است که روی میز می گذارید و همچنین از ترکیبات موجود در میوه ها و دانه هاست.
هر دو قند گالاکتوز و گلوکز در بدن شکسته شده و به عنوان سوخت مصرف می شوند. در حالی که بدن از دیگر مواد مغذی ، عمدتا چربی ها ، می تواند به عنوان منبع انرژی مصرف کند ، مغز تقریبا منحصرا بر گلوکز برای تقویت فعالیت متابولیک روده تکیه دارد.
شش قند ضروری دیگر در دوره ای از تاریخ زندگی بشر بخشی از رژیم غذایی روزانه او محسوب می شده چرا که پیشینیان ما از گیاهان تغذیه می کردند. ۹۹ درصد رژیم غذایی نوع انسان متشکل از سبزیجات ، میوه ها ، جوانه ها ، دانه ها و لگوم ها بوده است.اما امروزه بسیاری از انواع قندها از غذای ما حذف شده که علت آن روی آوری ما به غذاهای فرآیند شده ای است که با قند تصفیه شده تولید می شوند (ماده ای که چای و قهوه را شیرین می کند و در نوشیدنی ها آب میوه ها ، کیک ها و نان موجود است).
مشکل تنها این نیست که این قند جایگزین دیگر قندهای ضروری شده بلکه از منبع گیاهی اش جدا شده و همراه با آن ارزش غذایی اش نیز گرفته شده است.
بدن به قندهایی که از رژیم غذایی حذف می شوند برای کاربردهای خیلی استراتژیک مثلا پوشش تقریبا همه سلول های بدن نیازمند است. این قندها در بدن به هم تبدیل نمی شوند. به محض هضم شدن با پروتئین ها و چربی ها ترکیب می شوند تا ترکیباتی را به وجود آورند که به سلول ها اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هیچ یک از انواع سلول ها به اندازه سلول های مغز با یکدیگر ارتباط ندارند. برای مثال گلیکوپروتئین ها گیرنده هایی را می سازند که نوروترنس میتورهایی مانند سروتونین را به سطح سلول های عصبی متصل می کنند.
مواد غذایی قندی نیز نقش مهمی در حالت های استرس زا دارند. بیش فعالی پاسخ استرس به نظر می رسد مکانیسم اصلی افسردگی باشد.
گیرنده فاکتور رهاکننده هورمون کورتیکوتروپین که یک فعال کننده کلیدی پاسخ استرس در سراسر بدن است ، یک گلیکوپروتئین است. عملکرد نامناسب گیرنده فوق به عقیده بسیاری از محققان نقص اصلی است که در افسردگی و اختلالات اضطرابی دخالت دارد.
گالاکتوز به ویژه در آرایش گالاکتولیپیدها شرکت می کند و گالاکتولیپیدها اجزای اصلی غشای سلول های عصبی هستند. همچنین بر سیاست غشا و تسهیل نقل و انتقالات غشایی نقش دارند.
پیشگامان علم پزشکی اکنون در حال آزمایش کاربردهای درمانی مواد غذایی قندی مختلف هستند که از رژیم غذایی روزانه ما حذف می شوند.
مطالعات اولیه نشان داده اند استفاده از مکمل های غذایی قندی در افزایش حافظه ، عملکرد بهتر مغز و کمک به کنترل پاسخ استرس مفیدند. این غذاها همچنین آلرژی ها را کاهش می دهند و علایم آرتریت ، دیابت ، لوپوس و بیماری کلیه (در حیوانات) را فرو می نشانند.
برخی آزمایشگاه ها در صددند روش هایی برای استفاده از ترکیبات قندی در بهبود تاثیر داروهای مورد مصرف بر علیه آنمی ، ایدز و سرطان بیابند.
منابع طبیعی مواد مغذی قندی در اطراف ما موجودند اما این قندهای مغذی ممکن است شیرین نباشند و اکثرا بی مزه هستند.
مانوز یکی از هشت ساکارید ضروری است و در کلم ، بروکلی و جوانه ها موجود است. به نظر می رسد این قند در ساختار سلول های عصبی نقش داشته باشد.
فوکوز قند دیگری است که به ویژه در اتصالات سیناپسی بین سلول های عصبی فعال است. این ماده در قارچ و جوانه ها یافت می شود. گزیلوز نیز مخمر ، جو و گندم سیاه وجود دارد.
تا زمانی که بهتر دریابیم چگونه خود را با انتخاب مناسب آنچه می خوریم درمان کنیم ، این داروهای شیرین را می توان در مکمل های پودری گرفته شده از منابع گیاهی یافت. به هر حال بهترین انتخاب شما همواره مصرف انواع غذاهای فرآیند نشده است.
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید