چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بی‌اشتهایی نشانه چیست؟


بی‌اشتهایی نشانه چیست؟
اگر مثل بیشتر مردم هستید، از بین رفتن اشتها فرصت خوبی برای كاهش وزنتان است. اما اگر بی‌اشتهایی به جای چند روز چند هفته طول بكشد و به طور عادی باعث آب رفتن شما شود، این بی‌اشتهایی علت خاصی دارد. تقریباً تمام عفونت‌ها می‌توانند باعث بی‌اشتهایی شوند. مثلاً ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممكن است عامل آن باشد. یا علل جدی تر مثل سل، كم كاری غده تیروئید، بیماری‌های قلبی یا ریوی، یا گرفتاری‌های كبدی داشته باشد. متأسفانه یكی از شایعترین علائم اخطاردهنده اولیه سرطان بی‌اشتهایی است كه معمولاً با تغییر در حساسیت به مزه‌ها همراه است. بی‌اشتهایی مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزی است كه به فرآیند بهبود كمك كند. با این همه بیماری تنها علت كاهش اشتها نیست. گاهی چیزی كه به دلیل خاصی خورده اید، مثل یك دارو می تواند عامل آن باشد. آنتی بیوتیك هایی مثل اریترومایسین جوانه های چشایی را غیرفعال كرده و باعث كندی حركت غذا در روده شده و احساس پری بعد از خوردن غذا را طولانی می كنند. كمبودهای كلی تغذیه ای می توانند نیروی حیاتی یك اشتهای طبیعی را تضعیف كنند. مخصوصاً اشخاص مسن ممكن است گرفتار كمبود روی در رژیم غذایی باشند كه می تواند جوانه های چشایی را از بین ببرد. اگر اخیراً یك برنامه ورزشی را شروع كرده اید ممكن است دچار بی اشتهایی شوید تا بدن خود را با نیازهای جدید تطبیق دهد. به طور كلی، سلامت روانی نقش مهمی در اشتهای شما دارد، در هنگام گرفتاری طولانی، تنش روانی می تواند شما را به پرخوری بكشاند. ولی فشارهای كوتاه مدت معمولاً اشتها را از بین می برند. افسردگی نیز در برخی افراد باعث بی اشتهایی می‌شود. بی اشتهایی عصبی اختلالی است كه در افراد مبتلا- معمولاً دختران جوان- تقریباً باعث ترك كامل غذاخوردن می شود. بیماری وسوسه غذا خوردن دارند، ولی از ترس چاق شدن چیزی نمی خورند. برای آنها نخوردن به اندازه خوردن راحت است.
• درمان بی اشتهایی
كمی بی اشتهایی جای نگرانی ندارد. اما اگر آخرین باری را كه از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعی كنید عادت عادی خوردن را باز به دست آورید. در اینجا مواردی را كه باید به آن توجه كنید گفته می شود. به اندازه بخورید. اشتهای طبیعی دقیقاً چگونه است؟ اشتهای طبیعی خوردن به اندازه ای است كه وزن بدن را طبیعی نگاه می دارد. اگر اشتهای طبیعی دارید، باید انواعی از غذاها را بخورید، اشتهای زیاد به خوردن فقط گوشت فقط اشتهای طبیعی نیست. اگر مرتباً خود را وادار به خوردن می كنید، این هم علامت خوبی نیست. ویتامین بخورید. خوردن روزانه مكمل مولتی ویتامین و كانی ها به بازشدن اشتهای كاهش یافته كمك می كند و اگر كم خوردن شما باعث سوءتغذیه شده است، مواد غذایی اضافی آسیبی به شما نمی رساند. گاهی افراد مسن تر با خوردن روی كمی اشتهای خود را باز می یابند. درباره لزوم خوردن روی با پزشك مشورت كنید. داروهایتان را كنترل كنید. درباره احتمال اینكه داروهای مصرفی تان یا مقدار آنها باعث بی اشتهایی شده باشد سئوال كنید. پزشك ممكن است دارو را با داروهای دیگری كه اشتها را از بین نمی برند عوض كند. هر چه را كه دوست دارید بخورید. اگر غذاخوردن لذت خود را از دست داده است، برنامه غذایی خود را عوض كنید. ببینید كدام غذاها برایتان اشتهاآور است و از آنها بخورید. اگر فقط بستنی دوست دارید، هرقدر كه می خواهید بخورید. ما رژیم غذایی ناسالمی را توصیه نمی كنیم، اما اگر بستنی تنها راه رساندن كالری مورد نیاز به بدن است، هر قدر كه می خواهید بخورید. هدف بالا بردن ضریب اشتها است. حجم غذا را كم كنید. غذا را با حجم كم و دفعات بیشتر بخورید. معده شما غذای كمتر را بهتر می پذیرد.
آب زیاد بخورید. اگر برنامه ورزشی تازه ای شروع كرده اید، مهم ترین نیاز شما آب است. كم آبی بدن می تواند بی اشتهایی ایجاد كند. پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یك لیوان آب بنوشید. به علاوه هر روز شش تا هشت لیوان آب بخورید. نزد پزشك بروید. اگر بعد از دو هفته اشتهای خود را بازنیافتید، برای معاینه كلی پیش پزشك خود بروید. قبل از درمان باید اختلالات جسمانی تشخیص داده شود. شاید فقط به یك دوره درمان با آنتی بیوتیك برای از بین بردن یك عفونت خفیف نیاز داشته باشید. سلامت روانی خود را بیازمایید. اگر افسرده هستید، داروهای ضدافسردگی تجویز شده توسط پزشك اشتهای شما را برمی گرداند. با بازگشت سلامت روانی اشتهای شما نیز بازمی گردد. از متخصص كمك بگیرید. بی اشتهایی عصبی معمولاً به درمان خانگی جواب نمی دهد و افراد مبتلا به آن باید در بیمارستان بستری شوند. معالجه آن مشكل است و نیاز به درمان شدید روان شناختی و تغذیه ای دارد. ممكن است تغذیه اجباری از طریق تزریق درون سیاه رگی یا لوله معدی لازم شود.
www.amerinia.com
رضا آمری نیا
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید