پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا ثروتمندان خسیس اند


چرا ثروتمندان خسیس اند
آنهایی که اخبار مربوط به میلیاردرها را پیگیری می کنند ، هر ساله از اواسط ماه فوریه تا اواسط مارس اخبار جالبی در مورد آنها می شنوند . به گزارش موج ، هر ساله در ماه فوریه فهرست ۶۰ نفری بزرگترین کمک های خیرهای جهان و به دنبال آن فهرست ثروتمندترین افراد جهان در ماه مارس توسط مجله معتبر Forbes منتشر می شود . اما اینبار تنها یک اسم درهر دو لیست به چشم می خورد : Warren E. Buffet . این شخص پس از بیل گیتس که برای چندمین سال متوالی ثروتمندترین فرد جهان شناخته شده ، در رتبه دوم این لیست قرار گرفته است .
با این حال ، او با اختلاف بسیار زیادی نسبت به نفرات دیگر ، رتبه نخست بزرگترین اهدا کنندگان کمک های خیریه را به خود اختصاص داده است . وی سال گذشته با اهدا ۴۲ میلیارد دلار ، جامعه ثروتمندان را شوکه کرد و بزرگترین کمک خیریه تاریخ را رقم زد . این مبلغ معادل تمامی کمک های این شش سال اخیر بود . عکس العمل و چهره مبهوت دیگر میلیاردرها بسیار جالب بود . آنها می گفتند : می خواهد ۴۲ میلیارد دلار کمک کند ؟! مگر دیوانه شده ؟! در واقع آنها آنها هرگز نمی خواستند با ثروت خود چنین کاری را انجام دهند .
اما این اقدام Buffet این سوال را در ذهن ایجاد می کند که دیگر میلیاردرها دقیقا می خواهند با پولشان چه کار کنند ؟! طبق گفته Christopher Carrol اقتصاد دان دانشگاه جانز هاپکینز در مقاله: (( چرا پولدارها پول های خود را ذخیره می کنند ؟ )) ، این پرسش که "چرا مردم این همه پول می خواهند ؟ " به یک معمای واقعی تبدیل شده است .استدلال اقتصادی معقولانه اینست که آنها ثروت خود را برای خرج کردن ، بخشیدن آن به خانواده خود برای بالابردن استانداردهای زندگی شان و یا درراه کمک به دیگران می خواهند . اما وقتی به لیست ۶۰ نفری خیران نگاه می اندازیم ، متوجه می شویم که هدف اصلی شان کمک های خیریه نبوده است . آنها هر چقدر هم که بخشنده باشند ، هیچ وقت تمام ثروت خود یا بخش زیادی ازآن را در این راه صرف نمی کنند .
این حرکتBuffet به همین دلیل در کانون توجه همگان قرار گرفت . کمک های خیریه این لیست در سال ۲۰۰۶ بدون در نظر گرفتن Buffet ، در مجموع ۷ میلیارد دلار بوده است . این در حالی است که ثروت ۶۰ نفر از پولدارترین افراد آمریکا ۶۳۰ میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به سال قبل ۶۲ میلیارد دلار یعنی ۱۰ درصد افزایش داشته . آنها بیشتر ثروت خود را پس انداز می کنند تا اینکه بخواهند آنرا در راه خیر بخشش کنند . آقایCarrol می گوید افراد ثروتمند هدفشان از پول جمع کردن ، خرج کردن هم نیست چون هیچ کس نمی تواند آن مقدار پول را خرج کند .اگر بخواهند پول خود را خرج کنند ، می بایست هفته ای میلیاردها دلار خرج کنند تا به ثروتشان افزوده نشود .
آخرین استدلال منطقی این است که میلیاردرها قصد دارند ثروت خود را به فرزندان خود به ارث دهند . اما باز هم ثروتشان در حال افزایش است . بنابراین فرزندانشان نیز در خرج کردن ثروتشان با همین مشکل روبرو خواهند شد .پس اگر هدف این ثروتمندان خرج کردن ثروتشان ، بخشیدن به فرزندانشان یا کمک های خیریه نیست پس چرا این همه پول پس انداز می کنند ؟!
آقای Carrol می گوید : شاید هدفشان چیزی غیر از پول است ! نفوذ ، قدرت ، سلطه بر صنعت ! یا شاید می خواهند با دیگر افرادی که دراین لیست هستند رقابت کنند .
منبع : سایت دوستان


همچنین مشاهده کنید