جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دسر خرما و قیسی


دسر خرما و قیسی
● مواد لازم برای دسر خرما:
- خرما، ۲۵۰ گرم
- کره، ۲۵ گرم
- گردوی کوبیده‌شده، ۲ قاشق سوپ‌خوری
● مواد لازم برای دسر قیسی:
- قیسی، ۲۵۰ گرم
- کره، ۲۵ گرم
- خامه، ۲ قاشق سوپ‌خوری
- شکر، نصف پیمانه
- گردوی کوبیده‌شده، ۲ قاشق سوپ‌خوری
● طرز تهیه دسر خرما:
ابتدا خرماها را داخل کاسه‌ای ریخته و روی آن آب بریزید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خرماها خوب خیس بخورند؛ سپس آنها را داخل سبدی ریخته و هسته‌هایشان را بیرون آورید. تابه کوچکی آماده کنید و کره را در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کره به طور کامل آب شود. سپس خرماهای هسته گرفته را به کره اضافه کنید و ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید. حالا زیر شعله اجاق‌گاز را خاموش کرده و خرمای تفت‌داده شده را در ظرف موردنظر بچینید و روی آن را با گردوی کوبیده‌شده بپوشانید؛ به این ترتیب دسر شما برای سرو آماده است.
● طرز تهیه دسر قیسی:
ابتدا قیسی‌ها را خوب بشویید، سپس در قابلمه‌ای حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا به طور کامل بپزد. پس از پختن قیسی‌ها، شکر را به آن اضافه کنید و بگذارید به جوش آید. بعد کره را به قیسی شیرین‌شده بیفزایید و حرارت‌دادن را تا زمانی ادامه دهید که مایع متشکل از شکر و کره و آب، غلیظ‌شده و جذب قیسی‌ها شود. حالا زیر شعله اجاق گاز را خاموش کرده و مخلوط را در ظرف موردنظر برای سرو بریزید.
در پایان، خامه را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با قیسی و شربت آن مخلوط شود. سپس نوبت به گردوی کوبیده‌شده می‌رسد. فقط کافی است گردوی کوبیده‌شده را روی این دسر مقوی بپاشید و نوش‌جان کنید.
▪ نکته: از آنجا که این دسرها بسیار شیرین هستند، خوردن آنها به همراه چای نیز بسیار لذت‌بخش است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید