پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رفع سردرد بدون دارو


رفع سردرد بدون دارو
بهترین روش مقابله با سردرد در درجه اول پیشگیری از وخیم شدن آن است. اگر جزء افرادی هستید كه اغلب گرفتار سردرد هستند بهتر است لیستی از تمام غذاهایی كه ظرف چند روز و یا حتی چند هفته پیاپی می خورید تهیه كنید. سپس این لیست را به دقت بررسی كنید تا شاید رابطه ای میان مصرف غذایی خاص با بروز سردرد در خود بیابید. خوردن پنیر، پرتقال، شكلات و قهوه با معده خالی می تواند موجب بروز سردرد شود. همچنین كم آبی، عدم فعالیت ورزشی و رژیم های سخت. اما خبر خوش در این رابطه این است كه سردردها چنانچه با عارضه دیگری همراه نباشند به ندرت نشانه مشكلی جدی هستند. در حقیقت از هر چهار مورد سردرد سه مورد عاملی جدی تر از گرفتگی ماهیچه های پشت، گردن و فك ندارند. درمان های تكمیلی اغلب دیدگاهی كلی نگر دارند: آنها جسم و ذهن را با هم مورد درمان قرار می دهند و تنها به نشانه های بیرونی اكتفا نمی كنند. این نوع درمان ها را می توان به موازات درمان های دارویی معمول اعمال كرد. اگر از آن دسته افرادی هستید كه معمولاً از سردردهای مكرر رنج می برند ناامید نشوید. روش های طبیعی متعدد و متنوعی برای تسكین سردرد و یا حتی بهتر از آن، پیشگیری از بروز سردرد وجود دارند كه در اینجا به بعضی از آنها اشاره می كنیم:
• آروماتراپی (Aromatherapy)
كلمه «آروماتراپی» به معنای «درمان با بهره گیری از بوی خوش» است. در این روش درمانی از روغن های معطر كه منشاء گیاهی و طبیعی دارند و از گیاهان و درخت های گوناگون تهیه می شوند استفاده می شود. این روغن ها روی پوست ماساژ داده می شوند و یا از طریق استنشاقی استفاده می شوند و به این طریق سیستم عصبی مربوط به تسكین درد را تحریك می كنند. روغن اسطوخودوس به طور اخص بر روی سردردها تاثیر گذار است. وان را با آب گرم پر كنید و چند قطره از روغن اسطوخودوس را در آن بریزید و دقایقی در آن بخوابید. این امر از بروز سردرد یا شدید شدن آن جلوگیری می كند. اما اگر دچار سردرد هستید از این روغن برای كمپرس سرد استفاده كنید. پارچه ای را در ظرفی آب سرد كه سه تا چهار قطره روغن اسطوخودوس در آن ریخته اید خیس كنید و سپس خوب بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود. با این پارچه شقیقه ها، پیشانی و گردن را پنج دقیقه كمپرس كنید. همچنین می توانید دو قطره روغن اسطوخودوس را به یك نعلبكی كوچك روغن بادام شیرین یا آفتاب گردان اضافه كنید و با این روغن شقیقه ها را ماساژ دهید. اگر دچار اضطراب و استرس نیز هستید روغن نعنا را نیز امتحان كنید و اگر قصد دارید خودتان در خانه این كار را انجام دهید این روغن ها را پیش از مصرف مستقیم بر روی پوست با روغن بادام شیرین رقیق كنید.
• درمان گیاهی
بسیاری از داروها حاوی عصاره گیاهان هستند. (مانند آسپرین كه از پوست بید استخراج می شود.) اما در درمان های گیاهی عصاره ها به شكل طبیعی خود و بدون افزودنی های دیگر استفاده می شوند از این رو به ندرت عوارض جانبی دربر خواهند داشت. اگر دچار سردردهای میگرنی هستید خوردن برگ بابونه گاوی به صورت روزانه را امتحان كنید: این گیاه حاوی ماده ای است به نام پارتنولید (Parthenolide) كه می تواند حملات میگرن را دفع كند. برای دردهای ناشی از گرفتگی عضلات چای نعنا یا رزماری بنوشید. یك قاشق چایخوری رزماری یا نعنای تازه و یا خشك را در یك فنجان آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر كنید. سپس چای را صاف كرده و سه بار در روز كمی از آن را بنوشید.
• هومیوپاتی (Homeopathy)
هومیوپاتی با تعادل بخشیدن به سیستم انرژی در بدن ناراحتی های فیزیكی گوناگون را درمان می كند. درمان ها در این روش عبارتند از: بهره گیری از موادی بسیار رقیق شده كه در مقدار زیاد خود، عارضه مورد درمان را تولید می كنند. بعضی از مفیدترین مواد مورد استفاده برای رفع سردرد عبارتند از: بلادن (برای سردردهای ضربانی)، ریشه یاس زرد (برای سردردهای ناشی از گرفتگی عضلات پیشانی و گردن) و قهوه (برای سردردهایی كه با احساس فشار در پیشانی و بی قراری همراه هستند.)
• درمان بازتابی (Reflexology)
درمان بازتابی نوعی روش درمانی همراه با ماساژ است كه در آن به نقاط خاصی در دست ها یا پاها فشار وارد می شود. اگر چه در این روش تمام دست یا پا ماساژ داده می شود اما متخصص این شیوه درمانی توجه بیشتر خود را به نقاطی كه با عضو دردناك مرتبط است معطوف می كند. این فشارها موجب تحریك گردش خون و جریان لنف در بدن شده و پس از دریافت ماساژ احساس تجدید قوا را در فرد ایجاد می كند.
• یوگا
تمرینات یوگا برای آرامش روح همراه با آسایش بدن طراحی شده اند و حالت و وضعیت بدن را نیز اصلاح می كنند. به ویژه تكنیك الكساندر در یوگا برای اصلاح نحوه قرارگیری بدن كه خود می تواند منشاء سردرد باشد بسیار مفید است.
• هیپنوتیزم
تاثیر هیپنوتیزم در رفع سردردهای ناشی از گرفتگی عضلات به اثبات رسیده است اما از سوی دیگر میزان اثرگذاری آن به تاثیر گرفتن فرد از هیپنوتیزم بستگی دارد.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید