سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

فناوری اطلاعات و آینده سازمان


فناوری اطلاعات و آینده سازمان
قرن اطلاعات ساختار سازمان راشاخه شاخه می کند، در حالی که سازمان ها در دوران صنعتی بر پایه مقررات و سلسله مراتب دیوان سالاری استوار بودند. بر عقیده پیتر دراکر ( ۱۹۸۸ ) سازمان جدید در قرن اطلاعات با ساختاری مبتنی بر اطلاعات است. از دیدگاه دراکر سازمان جدید نتیجه کارکرد دیوان سالاری نیست، بلکه حاصل تلاش متخصصان دانش است که فرآیند اطلاعات را خلق می کنند. به عقیده او، کارگران جامعه مبتنی بر دانش به طور مقدماتی با اطلاعات کار می کنند.
به نظر دراکر بر خلاف گذشته که سازمان عمدتا از دیدگاه دیوان سالاری و سلسله مراتبی از بالا به پایین دیده می شود و شکل هرمی را داشت سازمان مبتنی بر اطلاعات نوعی ساخت مسطح دارد و دانش از این پس تنها در دست بالایی ها منحصر نخواهد شد و در سطوح کارشناسان دانش که در رده های مختلف اشتغال دارند، توزیع نخواهد شد.
برای مثال پست الکتریکی جایگزین تلفن می شود. اما پست صوتی امکان ذخیره سازی اطلاعات ر ابالا می برد. سیستم ملاقات الکترونی نوعی حمایت جمعی را با خود خواهد آورد.
تله کنفرانس امکان برقراری ارتباط بین کارشناسان دانش را فراهم می آورد. و در هزینه رفت و آمد و زمان صرفه جویی می شود. بانک های اطلاعات امکان دسترسی آسان تر به داده های داخلی وخارجی را فراهم خواهند کرد.
سیستم تصمیم گیری به وسیله رایانه، سیستم اداره الکترونی ، هماهنگی ، اطلاع رسانی و شبکه های مخابراتی موجبات کار کردن براساس اقتصاد اطلاعات را فراهم می کنند. فناوری همچنین در روش های ارتباطی سازمان ها تغییر به وجود خواهد آورد. از جمله؛ داده های الکترونی ( EDI )، اطلاعات مربوط به فروش، صورتحساب های بانکی و نظایر آن.
جیمزسن ( ۱۹۹۵ ) با اشاره به این که قرن اطلاعات از سال ۱۹۵۷ در آمریکا آغاز شده اثرهای فناوری ارتباطی در سازمان ها را به شرح زیر بیان می کند:
۱) نسبت نیروهای شاغل در بخش اطلاعات بیشتر از مجموع شاغلان بخش های صنعت و کشاروزی خواهد شد.
۲) تجارت متکی بر فناوری اطلاعات است.
۳) فرآیند اشتغال در جهت افزایش تولید است.
۴) موفقیت با کارایی حداکثر فناوری حاصل می شود.
۵) فناوری اطلاعات در اغلب تولیدات و خدمات به کار گرفته می شود.
در جمع بندی از این بحث می توان اثرهای رسانه های جدید برای ارتباطات برون سازمانی در جوامع معاصر را فهرست وار به شرح زیر ارائه داد؛
۱) مدیران بدون مهارت ارتباطی حذف می شوند.
۲) ارتباطات سازمانی ( درون و برونی ) از اهمیت بیشتری برخوردار می شود، و مدیریت ارتباطات مجموعه فعالیت های ارتباطی خارج از سازمان شامل فروش، استخدام ، بازار یابی و آگهی، ارتباط با مشتریان و روابط عمومی ر ادر بر می گیرد.
۳) ارتباط بارسانه‌ها بیشترجنبه مستقیم و زنده پیدا می‌کند ومدیریت اطلاعات توسعه می‌یابد.
۴) مشارکت مردم و کارکنان بیشتر خواهد شود و در جامعه مبتنی بر دانش ، اطلاعات در سطح کارشناسان توزیع می شود.
۵) تولید اطلاعات افزایش می یابد و سازمان ها بیش تر بر تصویر و هویت سازمانی متکی خواهند شد.
۶) با افزایش اهمیت و نقش رسانه ها در جوامع واحدهای ارتباطی سازمان های توسعه خواهند یافت.
۷) سنجش نظرات مردم از اهمیت بیشتری برخوردار شد.
۸) شبکه های ارتباطی درونی و برون سازمانی توسعه خواهند یافت .
۹) پایش ( مونیتورینگ ) اطلاعات و رسانه ها از فعالیت های عمده هر سازمان می شود.
۱۰) پاسخ گویی به رسانه ها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
۱۱) فن آوری جدیداطلاعات در دو سطح ارتباطی و تصمیم گیری به کار می افتند.
۱۲) فن آوری جدید، فن آوری های سنتی را حذف نمی کنند، بلکه با آن ها ادغام می شوند.
۱۳) رسانه های آینده، رسانه های رایانه ای ( سایبر ) خواهند بود.

http://zoka.blogfa.com/post-۹.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید