جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هشت نکته مهم در تهیه پادکست


هشت نکته مهم در تهیه پادکست
در اینجا هشت موضوع مهم را که در زمان تولید پادکست خود باید رعایت کنید،مورد بررسی قرار می دهیم.
۱) چیزی برای گفتن داشته باشید. شما حتما می توانید برای یک ساعت صحبت کنید ولی چنانچه شما صدایی ماندگار ویا حتی سرگرم کننده نداشته باشید،کسی سراغ شنیدن مجدد پادکست شما نخواهد آمد.چنانچه پادکستی دارید که فقط محتوای وبلاگ شما را به صورت صوتی پخش می کند،وقت خود را تلف نکنید وبه همان نوشتن متن در وبلاگ بپردازید.
۲) آمادگی داشته باشید. قبل از شروع ،یادداشت های خود را آماده کنید.تعداد کمی از افراد قابلیت صحبت فالبداهه به مدت نیم یا یک ساعت را دارند.یاداشت های دقیق خود از قبل آماده کنیدو اگر قرار است باکسی مصاحبه کنید،سوال های خود را از قبل بنویسید.
۳) کوتاه وساده بگویید. پادکست های زیادی هستندکه سعی می کنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل وبا هر مطلبی پر کنند. امکا ن گوش کردن به پادکست های شما با کوتاه کردن آنها بیشتر خواهد شد.واین به این معنا نیست که پادکست های یک ساعته مناسب نیست. ولی شروع کارکه هنوز شنوندگان با شما آشنایی ندارند ودر واقع قرار است وقت خود را برای شنیدن صحبت های یک نفر جدید صرف کنند ،۲۰تا۳۰دقیقه مناسب تر است.
۴) تمیز کار کنید. از ابزارهای مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید. شنوندگان عادت به گوش دادن به کیفیت خوب رادیو کرده اند واگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد ،قطعا گوش نخواهند داد.نحوه تولی وویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه حرف گوینده را قطع نکنید .زمان صحبت خود ومصاحبه شونده را دقت کنید.
۵) خودتان باشید. اگر واقعا یک ژورنالیست سر شناس ویا یک گوینده رادیو نباشید،ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را به شنونده با تقلید،تلقین کنید. سعی در تقلید صدا ویا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آن ندارید نکنید.حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد.
۶) منحصر به فرد باشید. پادکست های معروف با شنوندگان زیاد،آنهایی هستند که منحصر به فرد واصل هستند.مردم به موضوعات کپی برداری شده شما از سایرین ،گوش نخواهند کرد.ولی اگر منحصر به فرد باشید،شنونده های خاص خود را خواهید داشت. تولید پادکست مثل نوشتن،نیاز به خلاقیت دارد.
۷) برنامه دقیق وسر فصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید. در این صورت شنوندگان از قبل می دانند که به چه چیزی ودر چه زمانی قرار است گوش دهند.نرم افزارهای تولید واستفاده از پادکست جدید حتی امکان بخش بندی برنامه ها را به شما می دهند که این موضوع در ساختمندی برنامه های شما موثر است.
۸) از موسیقی برای پر کردن زمان استفاده نکنید. اگر قرار است در برنامه های خود از موزیک استفاده کنید،از آن فقط به عنوان موزیک ونه برای پر کردن زمان استفاده کنید.در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد واز موزیک های نا مناسب وناهنجار استفاده نکنید.و دقت کنید که حتما رعایت حقوق مولف را در نظر داشته باشید.وب سایت هایی وجود دارند که به شما اجازه می دهند در پادکست های غیر تجاری خود از موزیک های آنها استفاده کنید.


http://zoka.blogfa.com/۸۵۱۰.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید