شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فناوری نرم


فناوری نرم
سیستم‌های دانشی کاربردی و نشأت گرفته از علوم انسانی ـ اجتماعی، دانش و علوم غیرمادی که هدفشان حل مشکلات عملی بشر باشد، فناوری نرم نامیده می‌شود.
فناوری نرم مفهوم جدیدی نیست. هزاران سال است که انسان در حال ایجاد و توسعه‌ی فناوری نرم و بهره‌برداری از آن بوده است. اما بدلیل تأثیرات عظیم صنعتی شدن و دستاوردهای چشمگیر علوم و فناوری طبیعی، فناوری نرم تحت پوشش فناوری سخت قرار داشته و به‌عنوان گونه‌ای از فناوری، به‌ندرت به‌طور آگاهانه توسعه یافته است.
اخیراً رفتار بسیاری از مردم به عنوان مصرف‌کنندگان با تأکیدی تازه بر مصرف روحی مطرح شده است. برای رفع این نیاز، آرایه‌ی عظیمی از دانش فرهنگی و منابع فرهنگی در قالب محصولات فرهنگی تدوین و به بازار مصرف ارائه شده است.
ـ شرایط ظهور و اهمیت فناوری‌های نرم
ـ حرکت به سمت جامعه‌ی دانشی
ـ اهمیت روز افزون تولید فکر و تحقیق و توسعه
ـ یافتن راه‌حلها برای بهبود سازگاری محیط‌زیست و نظام اجتماعی
ـ پشتیبانی از خشنودی فکری و آرامش خیال
ـ نرم ‌کردن بسیاری از سخت‌افزارها و فعالیت‌های سخت‌افزاری
ـ انسانی نمودن هر چه بیشتر سخت‌افزار
موضوعاتی هستند که فناوری‌های نرم از طریق ترکیب دانش تکنیک‌های علوم طبیعی و علوم فرهنگی ـ اجتماعی به آن‌ها می‌پردازد.
▪ انسان در نگاه فناوری نرم
در حالی‌که در فناوری نرم، بدن انسان به‌عنوان یک کلیت زنده با شعور، احساس، افکار و ارزش‌ها تلقی می‌شود. فناوری سخت بر این عوامل انسانی نیز تاکید می‌کند اما خیلی دلواپس ظرفیت و واکنش انسان به سمت «خارج» و «ماده» است، در حالی‌که فناوری نرم بیشتر به فعالیت‌های روان‌شناختی بشر، مانند درک، احساس، حالت، فکر، الگوهای فکری، ارزش‌ها، سنت‌ها، عادت، شخصیت و توانمندی کنترل فعالیت‌های روان‌شناختی توجه دارد.
بنابراین، پارامترهای اصلی فناوری نرم عوامل گوناگون روان‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی هستند.
▪ فناوری نرم و نوآوری
ـ مشخصه‌های نوآوری در فناوری‌های نرم و سخت
از رده خارج شدن فناوری‌های سخت، به‌دلیل ظهور اختراعات جدید (نوآوری در سخت‌افزار)
نوآوری در فناوری نرم غالباً با تغییرات در شیوه زندگی، ارزش‌ها، سطح تقاضاها و الگوهای فکری مردم آغاز می‌شود.
قوانین، مقررات، سیستم‌ها و نظام‌ها، نوآوری در فناوری نرم را محدود می‌سازند در حالی‌که نوآوری در فناوری سخت چنین نیست.
نوآوری در فناوری نرم مستلزم تخریب فعال قوانین و مقررات قدیمی است.
▪ ضرورت تحقیقات در زمینه فناوریهای نرم
ـ اهمیت روز افزون علوم و فناوری‌های نرم در جهت حمایت از فعالیت‌های فکری انسان‌ها.
ـ اهمیت روز افزون علوم و فناوری‌هایی که به پدیده‌های اجتماعی می‌پردازند.
ـ اهمیت روزافزون علوم و فناوری‌هایی که قادر به مشارکت در ایجاد جامعه‌ای باشند که مردم بتوانند به راحتی و با آرامش خیال در آن زندگی کنند.
ـ اهمیت روزافزون علوم و فناوری برای کاربرد درست سخت افزار.
▪ چین و فناوری نرم
گر چه چین به اهمیت تحقیق در این حوزه در زمان اخیر واقف شده (مثلاً مرکز تحقیقات اخلاق کاربردی آکادمی علوم اجتماعی چین تشکیل شده است) اما، هنوز خلاء بزرگی در تحقیقات فناوری نرم‌، به‌ویژه در حوزه توافقات نهادی وجود دارد. در قوانین سیستماتیک (نظام یافته)‌، مقررات و دیگر نهادهای متمرکز بر تحقیق، توسعه، کاربرد و صنعتی‌سازی فناوری ژن و استفاده و حفاظت از منابع ژنتیک کمبود وجود دارد. به علت اینکه این کشور در قانون گذاری جهت حفاظت از منابع ژنتیکی متوقف مانده است، چین در حفاظت قسمتی از نقشه ژن جمعیت خودش شکست خورد.
▪ امریکا و فناوری نرم
در ایالات متحده، بروز پدیده‌های متعدد، محیط نهادی مناسب را برای ثمردهی انقلاب صنعتی دوم ایجاد کرد. این پدیده‌ها شامل نوآوری عظیم سیستم مالکیت معنوی، توسعه سریع سیستم نهاد تحقیقات، مفهوم‌سازی، تئوری‌سازی و گسترش فناوری مدیریت علمی، ایجاد فنون تولید دسته‌ای، عمومی‌سازی بازار سرمایه، توسعه شرکت‌های انحصاری و حمایت از قوانین ضد کارتل ایجاد شده طی اولین دوره شکوفایی الحاق شرکت‌ها و سیستم مهاجرت باز بود. تمام این موارد، محیط را برای ظهور انقلاب صنعتی دوم آماده نمود.
http://zoka.blogfa.com/۸۵۱۰.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید