پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ آوریل ۲۰۰۶ ـ سود افزایش بهای بنزین به جیب چه کسانی می رود؟!


۲۷ آوریل ۲۰۰۶ ـ سود افزایش بهای بنزین به جیب چه کسانی می رود؟!
بهای بنزین در ماه آوریل ۲۰۰۶ در جایگاههای فروش در ایالات متحده آمریکا، هر گالن از سه دلار تجاوز کرد که قبلا هیچگاه سابقه نداشته و گفته شده است که بازهم افزایش می یابد.
به گزارش رسانه های این کشور، مصرف کنندگان آمریکایی جورج بوش و معاونش چنی را در این ماجرا «بی نظر» نمی دانند زیرا هر دو سابقه فعالیت نفتی داشته اند و بانو «رایس» وزیر امورخارجه آمریکا هم قبلا مدتی با کمپانی نفتی «شوران» همکاری داشته بود. ولی صحبت از این است که این پول اضافی ناشی از افزایش قیمت به جیب چه کسانی می رود زیرا که حدود نیمی از آن صرف خرید نفت خام می شود. رسانه های آمریکا برای این پرسش، پاسخ پیدا کرده و این پاسخ را از جزئیات مربوط به دریافتی «لی ریموند» رئیس کل (سی.ای. او.) کمپانی نفتی اکزان موبیل که اخیرا بازنشسته شده است به دست آورده اند. وی که یک مهندس شیمی است ۹۸ میلیون دلار پاداش بازنشستگی، ۴۸ میلیون دلار پاداش کارکرد در سال ۲۰۰۶ (سال قبل) دریافت کرده و از این پس نیز هر سال ۴۲ میلیون دلار حقوق بازنشستگی می گیرد. مسئله نفت در آینده بیش از گذشته حساس خواهد شد و به پیچیدگی کامل خواهد رسید زیرا که میزان مصرف، مالیات دولتهای مصرف کننده و آزمندی کمپانی های نفتی در حال افزایش است. سفر اخیر «هو» رهبر چین به نیجریه و کشور سعودی حکایت از داغ بودن مسئله نفت در آینده دارد که اشغال نظامی عراق نتوانست مسئله را به سود آمریکا تمام کند و گمان نمی رود که در نفت سودان و مناطق آسیایی شوروی سابق و ونزوئلا نیز وضعیت از این بهتر باشد. سود خالص کمپانی های نفتی آمریکا در سه ماه اول سال ۲۰۰۶ سر به میلیاردها دلار زده که سهم اکزان از این سود (پس از کسر انواع هزینه ها و مالیات ها) نزدیک به ده میلیارد دلار بوده است.
در این زمینه، کاریکاتور زیر در روزنامه های آمریکا چاپ شده بود که نشان می دهد هرچه جیب مصرف کنندگان بنزین خالی تر می شود، کمپانی های نفت چاق تر و گنده تر می شوند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید