چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ توصیه برای جلوگیری از شیوع آنفلوانز


۱۰ توصیه بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان
۱ - از دست زدن به پرندگان اهلی و وحشی و تماس با گوشت خام، پر، مدفوع و سایر مواد زائد آنها خودداری كنید.
۲ - هرگونه مرگ و میر پرندگان اهلی و وحشی، حتی در تعداد كم را به مراكز بهداشتی گزارش دهید.
۳ - مرغ، خروس و سایر پرندگان خود را در فضای باز رها نكنید و از تماس آنها با پرندگان وحشی جلوگیری نمایید.
۴ - از مصرف گوشت نیم پز، تخم مرغ خام و نیم پز خودداری كنید. ۵ - در صورت تماس با پرنده یا محصولات پرندگان اهلی و وحشی، كندن پر پرندگان یا دست زدن به تخم آنها، دست‌های خود را به دقت با آب و صابون بشویید.
۶ - كودكان را از حضور در مرغداری‌ها و مراكز نگهداری و پرورش هر نوع پرنده منع نمایید.
۷ - افرادی كه در تماس با پرندگان آلوده یا تلف شده هستند به دقت به علائم این بیماری در بدن خود توجه و در صورت مشاهده آنها به مراكز بهداشتی مراجعه كنند. این علائم عبارتند از: شروع ناگهانی بیماری با تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، بی حالی، بی اشتهایی، ریزش اشك، سوزش و قرمزی چشم، سرفه خشك، درد شدید گلو، انسداد و ترشح از بینی.
۸ - واكسن آنفلوآنزای انسانی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان جلوگیری نمی‌كند و این واكسن فقط در افرادی كه در معرض خطر آنفلوآنزای انسانی یا عوارض شدید آن هستند تجویز می‌شود.
۹ - بیماری آنفلوآنزا یك بیماری تنفسی بوده و از طریق ترشحات تنفسی هنگام سرفه، عطسه و ترشحات بینی منتقل می‌شود. رعایت نكات بهداشتی فردی همچون شست‌وشوی دست‌ها پس از عطسه و سرفه، استفاده از دستمال تمیز موقع سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی، خودداری از روبوسی و دست دادن با دیگران، انتقال بیماری را كاهش می‌دهد.
۱۰ - مهمترین اقدام كنترلی آنفلوآنزای پرندگان شامل شناسایی و معدوم كردن سریع كلیه پرندگان بیمار یا تماس یافته، دفع مناسب لاشه‌ها و قرنطینه و ضد عفونی كردن مرغداری‌ها می‌باشد. جلوگیری از تماس پرندگان وحشی باعث پیشگیری از انتشار ویروس‌های بیماریزا در بین پرندگان اهلی می‌گردد.
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید