جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ره توشه تقوی


ره توشه تقوی
▪ پرسش:
سالک الی الله در مسیر قرب الهی، سیر و سلوک، تهذیب نفس و خودسازی چه ره توشه ای را باید ذخیره نماید تا در پرتو آن بتواند به سرمنزل مقصود برسد؟
▪ پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال ضمن تأکید بر جایگاه و اهمیت ره توشه تقوا برای سالکان الی الله و تهذیب نفس و خودسازی، به مفهوم تقوی، آثار و چگونگی تحصیل آن اشاره شد و مشخص گردید که براساس آموزه های قرآن بهترین زاد و توشه ای که در مسیر حرکت تکاملی انسان و سیر الی الله می تواند ضامن سعادت دنیا و آخرت او گردد همانا تقوا و پرهیزکاری از محرمات الهی و انجام واجبات و عمل به دستورات الهی است. چرا که تحصیل ملکه تقوا در روح و جان آدمی، موجب مصونیت در برابر آلودگیها و گناهان خواهد بود و از سوی دیگر شاخص هدایت یابی را به روشنی در اختیار انسان قرار می دهد و با تشخیص جریان های حق و باطل و وجوه تمایز میان آنها قادر خواهد بود که در مسیر حق از هرگونه آفت و لغزشی در امان بماند و صراط مستقیم را در این دنیا با اطمینان طی نماید.یا ایهاالذین امنوا ان تتقوالله یجعل لکم فرقاناً.
اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می گیریم.
▪ ثمرات تقوا
تقوا زمینه تجلیات معنوی و ایمانی و دستیابی به صفای نفس و روشن بینی و کمال هرچه بیشتر انسان و رهایی از چنگال مشکلات و اسارت های مادی و سلامت دین و دنیا است. قرآن همچنین تأثیر تقوا را در رهایی از مشکلات و فراهم آوردن رزق مادی و معنوی از سوی خداوند خاطرنشان می سازد. (طلاق-۲)
علی(ع) تقوا را به دژ استوار و نفوذ ناپذیری مانند می کند که هرکس بدان پناه برد از وساوس شیطان و خطرات نفس و آثار زهرآگین گناه مصون می ماند. (نهج البلاغه، خطبه۱۵۷) همچنین تقوا عامل مؤثری است جهت تثبیت عقاید و پرورش فضایل و قبولی اعمال صالحه(مائده -۲۷). امام خمینی در این رابطه در کتاب چهل حدیث ص۲۷۹ می نویسد: «خشیت از حق را که مؤثر تام در تقوای نفوس است یکی از عوامل اصلاح نفس و دخیل در اصابه اعمال و حسن و کمال آنها باید شمرد. زیرا تقوی علاوه بر آن که خود از مصلحات نفس است مؤثر در تأثیر اعمال قلبیه و قالبیه انسان و موجب قبولی آنها نیز هست. چنانکه خدای تعالی می فرماید: «انما یتقبل الله من المتقین» خداوند از پرهیزگاران قبول می کند و بس.
و نیز تقوا ره توشه آخرت است. آراستن نفس به تقوا همان تزکیه و رشد دادن آن می باشد که بقای آن را به صورتی سالم و فطری و به دور از آفات تضمین کرده و نهال سعادت آخرت را در نفس بارور سازد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید