شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آیا از Bluetooth استفاده میکنید؟


آیا از Bluetooth استفاده میکنید؟
بلوتوث راحتی و رفاه بیشتر تکنولوژی را در ایجاد اتصال بین وسایل جانبی و کامپیوتر ایجاد میکند. مثلا تلفن موبایل شما میتواند شماره تلفنهای حافظه خود را با نزدیک شدن به کامپیوتر و بصورت خودکار از آن دریافت نماید. ساده ترین مثال برای مصرف بلوتوث، بروزرسانی یا update دیرکتوری تلفن موبایل است. امروزه برای update این لیست در موبایل، یا باید تلفنها را یکی یکی بصورت دستی وارد کنید و یا از اتصال سیم و یا اشعه مادون قرمز سود جویید تا اطلاعات را از کامپیوتر به موبایل منتقل کنید. در این رابطه باید حتما از یک برنامه سنکرون کننده استفاده نمائید تا همزمانی لازم ایجاد شود. اما به کمک بلوتوث تمام اینکارها بصورت خودکار و بدون دخالت یوزر و به محض ورود تلفن به محدوده کامپیوتر انجام میشود.
بلوتوث یا Bluetooth تکنولوژی جدیدی است که نام خود را از پادشاه دانمارکی قرن دهم Harold Bluetooth گرفته است که به زبان دانمارکی blatand مرکب از دو کلمه bla به معنای "تیره پوست" و tan به معنای "مردبزرگ" است که اقدام به یک دست سازی دانمارک و نروژ کرد. بلوتوث امروزی که عده ای ترجمه آنرا به غلط "دندان آبی" معرفی کرده اند، نکنولوژی جدیدی است که برای یکدست سازی ارتباط کامپیوترها و سیستمهای مخابراتی بکار میرود و شاید این یکدست سازی مبنای انتخاب نام این تکنولوژی بوده است.
در سال ۱۹۹۴ شرکت مخابراتی موبایل اریکسون پایه گذار تحقیقاتی شد که یک اینترفیس رادیویی ارزان و کم مصرف را بین تلفنهای موبایل خود و وسایل جانبی آن نشانه گرفته بود. در فوریه ۱۹۹۸ ، پنج شرکت مرکب از اریکسون، نوکیا، آی.بی.ام، توشیبا و اینتل گروهی به نام Special Interest Group یا SIG در این رابطه تشکیل دادند که در سال ۱۹۹۹ با پیوستن چهار شرکت دیگر به اسامی ۳Com و لوسنت تکنولوژی و مایکروسافت و نهایتا موتورولا تعدادشان به ۹ عدد رسید.
همانطوریکه گفته شد، بلوتوث جهت ایجاد اتصال بیسیم با پهنای باند کم ایجاد شد تا مصرف آن به حدی ساده باشد که وارد زندگی روزمره گردد. ساده ترین مثال برای مصرف بلوتوث، بروزرسانی یا update دیرکتوری تلفن موبایل است. امروزه برای update این لیست در موبایل، یا باید تلفنها را یکی یکی بصورت دستی وارد کنید و یا از اتصال سیم و یا اشعه مادون قرمز سود جویید تا اطلاعات را از کامپیوتر به موبایل منتقل کنید. در این رابطه باید حتما از یک برنامه سنکرون کننده استفاده نمائید تا همزمانی لازم ایجاد شود. اما به کمک بلوتوث تمام اینکارها بصورت خودکار و بدون دخالت یوزر و به محض ورود تلفن به محدوده کامپیوتر انجام میشود. انتقال اطلاعات بصورت خودکار و به محض ورورد به یک محدوده خاص به کمک بلوتوث امکان پذیر است.
در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ شرکت عضو Bluetooth SIG هستند. سیستم مخابراتی بلوتوث روی باند ۲.۴GHz کار میکند و برد آن به حدود ۱۰ متر میرسد. کانال مخابراتی آن میتواند هم دیتا (آسنکرون) و هم صدا (سنکرون) را با پهنای باند ۱Mb/s پشتیبانی کند. امکان استفاده ۳ کانال صوتی همزمان یا دیتای سیمتریک و یا دیتای آسیمتریک هم وجود دارد.
دستگاههای بلوتوث در ارتباط با هم از چندین روش مختلف سود میبرند. ساده ترین حالت زمانی است که دو دستگاه با هم در ارتباط باشند. در چنین حالتی یک دستگاه بصورت master و دیگرید slave کار میکند. به این حالت Piconet میگویند. اما اگر دو دستگاه با هم وارد محدوده شوند چه پیش خواهد آمد. چنین حالتی را Satternet میگویند که slave های یک piconet میتوانند با master یا slave از piconet دیگر اقدام به اشتراک دیتا کنند. اما مسئله امنیتی چگونه حل میشود زیرا این دومی شاید دستگاه بلوتوث همسایه باشد. به وسیله سیستم شناسایی و حفظ حریم شخصی Authentication and Privacy یوزر میتواند سیستم خود را به نحوی تنظیم کند که فقط با هم تماس بگیرند.
اما آیا میدانید که برای استفاده از بلوتوث به چه ابزاری نیاز دارید. باید بگویم که سخت افزار بلوتوث در دو مدل Radio Module و Link Module معرفی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این تکنولوژی به این آدرس در سایت کامتونت مراجعه نمائید.
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید