شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مصرف سبزیجات جلوی آب مروارید را می‌گیرد


مصرف سبزیجات جلوی آب مروارید را می‌گیرد
تحقیق انجام شده در دانشگاه ایالتی اوهایو اولین مدرک آزمایشگاهی را دال بر تاثیر آنتی اکسیدان های خاص موجود در سبزیجات دارای برگ سبز در جلوگیری از آب مروارید ، ارائه می کند.
تولید کنندگان ویتامین سنتتیک اغلب آنتی اکسیدان های لوتئین و زی آگزانتین را به محصولاتشان اضافه می کنند. اما تا کنون هیچ مدرک بیولوژیکی در تایید این ادعا که مواد فوق برچشم اثر حفاظت بخش دارند ، بدست نیامده است.
اکنون نتایج بدست آمده از بررسی های آزمایشگاهی بر سلولهای عدسی چشم انسان نشان می دهند که لوتئین و زی آگزانتین ، آنتی اکسیدان های موجود در گیاهانی همچون کلم ، اسفناج ، و کاهو از چشم در برابر اشعه فرابنفش که یکی از عوامل موثر در ایجاد کاتاراکت است ، محافظت می کنند.
محققان تاثیر این آنتی اکسیدان ها را با ویتامین ای که بنظر می رسد بروز بیماری های چشمی را کاهش می دهد ، مقایسه کرده اند.
افزودن لوتئین و زی آگزانتین به کشت های سلولی حفاظت در برابر اشعه فرابنفش را دو برابر کرد. این آنتی اکسیدان ها علائم حاصل از صدمات را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دادند. در مقایسه با ویتامین ای که این علائم را ۲۵ رتا ۳۲ درصد کاهش داد.
عدسی با مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی طراحی شده برای حفاظت در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش و استرس اکسیداتیو تجهیز می شود. علاوه بر آنزیم های حفاظت بخش و ترکیباتی همچون ویتامین های سی و ای ، بنظر می رسد غلظت های اندک لوتئین و زی آگزانتین در عدسی های چشمی به محافظت از چشم د ربرابر اثرات مضر اشعه فرابنفش کمک می کنند.
آنچه محققان هنوز دقیقا به آن پی نبره اند چگونگی رساندن این دو آنتی اکسیدان به چشم است. به گفته دکتر بامسر ، سرپرست این تحقیق ، لوتئین و زی آگزانتین در شبکیه و در عدسی های چشمی تجمع می یابد ، اما محققان در مورد نحوه رساندن این مواد به چشم مطمئن نیستند. گرچه مواد فوق از طریق خون جریان می یابند اما مشکل این است که عدسی فاقد ذخیره خونی است.

نقل از جام جم
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید