جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

داشتن ناخنهای زیبا و سالم حق شماست


ناخن‌ها هنگامی كه در شرایط ایده‌آلی باشند، بسیار جذابند همچنین ناخنها جدا از جاذبه آرایشی، بازگو كننده سلامت عمومی بدن و حتی عادات شخصی فرد هستند.
شاید مهمترین نكته در خصوص سلامت ناخن زنان خانه‌دار، استفاده نكردن آنها از دستكش حین انجام كارهای خانه و شست‌وشو باشد. چون مواد شوینده قوی و كار با اجسام سخت، به راحتی لایه محافظ ناخن را از بین می‌برند و موجب ترك خوردن آن می‌شوند، پس بهترست در همه حال، حتی زمان جارو كردن، از یك دستكش محافظ استفاده شود.
سعی كنید حتما بعد از كار با مواد كثیف، ناخنهایتان را با برس ویژه تمیز كنید. در ضمن برای جلوگیری از شكننده شدن ناخن در زمان سوهان كشیدن، هیچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نكشید. به كودكان خود یاد بدهید نباید از ناخن تمیز استفاده ابزاری كرد؛ مثلا خارج كردن منگنه از درون كاغذ صحیح نیست. چون به شدت به بافت ناخن صدمه می‌زند.
جهت رفع خشكی و ترك ناخنها هر روز دست و ناخنهای خود را مرطوب كنید. استفاده از براق كننده لب، برای نرم كردن ناخنها بسیار مؤثرست.
غذاهای سرشار از سولفور و سیلیكون مثل گل كلم و ماهی، موجب حفظ طراوت ناخن می‌شود ( خصوصا افرادی كه با ناخن‌های خود، بیشتر كار می‌كنند مثل نوازندگان موسیقی باید بیشتر از این رژیم استفاده كنند.) همچنین آب هویج تازه به علت غنی بودن از كلسیم و فسفر سبب استحكام ناخنها می‌شود.
آب و مایعات و استفاده روزانه از ۵/۲‌ میلی‌گرم بیوتین ( در تخم مرغ و جگر به وفور یافت می‌شود) نیز می‌تواند در شادابی، نرمی و سلامت ناخن مفید واقع شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید