پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بچه های خجالتی


بچه های خجالتی
آیا کودک شما هم در میهمانی ها از کنار شما تکان نمی خورد و حالتی از گوشه گیری و سستی در او مشاهده می کنید آیا رنگ چهره اش هنگام حرف زدن در جمع، سرخ می شود و به راحتی صحبت نمی کند
اگر پاسخ شما مثبت است، ممکن است کودک شما کمرو باشد. کمرویی حس بی اعتمادی به خویشتن است که در اجتماع و هنگام برقراری ارتباط فرد با دیگران به وجود می آید. کودک کمرو واهمه دارد که مبادا دیگران درباره او عقیده خوبی نداشته باشند یا او را دست کم بگیرند. به همین علت در میهمانی ها گوشه گیر و اغلب سر به زیر است، از غذا خوردن طفره می رود، معمولاً مردد است و از حضور در جمع لذت نمی برد.برای حل این مشکل سعی کنید علت یا عوامل کمرویی کودکتان را بیابید. معمولاً قضاوت دیگران مهمترین عامل خجالت کودک است؛ او می ترسد مبادا مورد تمسخر بزرگترها یا حتی همسالان خود قرار گیرد. بنابراین از سرزنش دائمی او بپرهیزید. اگر کودکتان کاری را ناشیانه انجام داد یا در ادای بعضی از کلمات اشتباه کرد، به هیچ وجه به او نخندید و او را مسخره نکنید. سعی کنید به او بیاموزید که نباید همیشه در این فکر باشد که دیگران درباره او چگونه قضاوت می کنند.
کودک خجالتی از ترس این که کاری را اشتباه انجام دهد، یا سخنانش نادرست و نابجا باشد، معمولاً کاری را انجام نمی دهد و از سخن گفتن هم امتناع می کند. به او بگویید که همه ما ممکن است اشتباه کنیم، مهم این است که از تمام توانایی های خود برای درست انجام دادن کارها بهره بگیریم.
سخن گفتن با صدای بلند، ولی شمرده را به کودکتان آموزش دهید و با او تمرین کنید. او را تشویق کنید هنگام سخن گفتن به مخاطبش نگاه کند.کودک خود را تشویق کنید در اجتماع حضور بیشتری داشته باشد. شرکت در بازی های گروهی و فعالیت های تیمی همسالانش، حس اعتماد به نفس را در او تقویت خواهد کرد و مانع گوشه گیری کودک می شود.با صمیمیت از او بخواهید احساساتش از جمله شادی، غم، عصبانیت و تنهایی را برایتان بازگو کند و اگر از لحاظ عاطفی لطمه دیده بود یا ترسیده بود، به او کمک کنید. هرگز از بیان احساساتش درباره ترسیدن و لطمه دیدن جلوگیری نکنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید