چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

استاد محمود ماهر النقش


استاد محمود ماهر النقش
▪ نام: محمود
▪ نام خانوادگی : ماهر النقش
▪ محل تولد : اصفهاان
▪ تاریخ تولد : ۱۳۰۱
▪ رشته تحصیلی : معماری
▪ زندگینامه:
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان و تهران گذراند. درباره معماری ایران مطالعاتی را انجام داد و در سال ۱۳۳۸ دعوت دانشگاه علم و صنعت ایران را برای تدریس دانسته های خود به این دانشگاه رفت . وی د رسالهای ۴۲ تا ۴۷ طراح سوالات امتحانی رشته ساختمانی برای دانشجویان ورود به دانشگاه بود. چون در آن برهه زمانی ، کتابی برای تدریس ساختمان در هیچ دانشگاه ، هنرستان و حتی کشور وجود نداشت و جای خالی آن کاملا محسوس بود ، اولین کتاب خود را با نام « اصول عملی ساختمان » د رسال ۱۳۴۴ به رشته تحریر درآورد.
وی تدریس و برنامه ریزی برای تکنیکوم نفیسی و بعضی از هنرستان ها را نیز به عهده دارد. از سال ۱۳۶۰ تا به امروز کتابهای متعددی در زمینه ساختمان ، هنر و آجرکاری و کاشیکاری ایران تالیف کرده که تعداد آنها به ۲۵ مجلد می رسد. مقالات زیادی در فصلنامه هنر ، مجله موزه ها و مجله هنرو معماری وابسته به انجمن آرشیتکت های ایران و مقاله آجر کاری و کاشیکاری بین المللی سال ۱۳۸۳ .
هم اکنون حدود ۶ سال است که مشاور هنری آستان قدس رضوی است و همچنین مشاور هنری مصلی تبریز بوده و در ضمن عضو هیات علمی همایش بین المللی ریاضیات ایران در سال ۱۳۸۶ نیز است.
▪ کتب تالیف شده :
۱) اصول علمی ساختمان / چاپ اول
۲) اصول فنی ساختمان ، چاپ یازدهم
۳) کتابهای درسی هنرستان
۴) تعمیرات ساختمان
۵) کاشیکاری ایران
۶) خط بنایی
۷) معماری مسجد حکیم
۸) آلبوم نقش فیروزه
۹) نقش در نقش
۱۰) آجر و نقش
۱۱.)کاشی و کاربرد آن
۱۲) نگاهی به کاشیکاری ایران
۱۳) میراث آجرکای ایران
منبع : شبکه جهانی جام جم


همچنین مشاهده کنید