پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هنگامی که استرس سهمی از زندگی ما می‌شود


هنگامی که استرس سهمی از زندگی ما می‌شود
كار، بچه ها، همسر، خانه و... در زمانه ای كه مجبوریم به سرعت برق زندگی كنیم طبیعی است كه مدام دچار استرس باشیم. وقتی بر این باوریم «وقت ندارم به كارهایم برسم»، «روزها خیلی زود می گذرند» و... چگونه آرامش خود را حفظ كنیم و ارزش هر روز را دریابیم بدون اینكه دغدغه مشكلات كوچك روزانه را داشته باشیم؟ البته كار آسانی نیست. هنگامی كه استرس سهمی از زندگی ما می‌شود، احساس می‌كنیم وقت كافی برای به پایان رساندن كارهایمان نداریم در نتیجه وقتی كارها به همان سرعتی كه انتظارش را داریم پیش نمی رود، آرامش خود را از دست می دهیم و چه بسا دلسرد و سرخورده شویم. راه حل‌هایی كه این روزها برای كم كردن فشارهای روحی ارائه می شوند معمولاً عبارتند از: ورزش، یوگا، تكنیك‌های ریلكسیشن، مدیتیشن و... اما آیا راه دیگری وجود ندارد؟ مسلماً بله.
در مقام یك انسان، همه ما دچار هیجاناتی می شویم اما آیا درك و برداشتی كه از حوادث و پیشامدها داریم باعث ایجاد استرس هستند و یا خود آن پیشامد؟ مثلاً شما فراموش كرده اید لباسی را كه باید فردا بپوشید از خشك شویی تحویل بگیرید؛ تصمیم با خودتان است كه به آن فكر نكنید و با خود بگویید اهمیت چندانی ندارد، چیز دیگری می پوشم، یا شب تا صبح با فكر این موضوع خواب را بر خود حرام كنید. در این گونه موارد بهتر است از خود بپرسید پیامدهای این فراموشی چه هستند؟ آیا تا شش ماه آینده همچنان برای شما اهمیت دارد؟
دلسردی‌های روزانه خود را به ترتیب اهمیت از یك تا ۱۰ طبقه بندی كنید، مورد اول را به موضوعی اختصاص دهید كه از همه مهمتر است. با مجبوركردن خود به انجام این تمرین، عادت خواهید كرد موضوعات كم اهمیت را راحت تر مورد بررسی قرار دهید و عواقب آن را در نظر بگیرید. آیا یك حرف زیادی و انتقادی از شما كه تمام شب روی آن فكر كرده اید به راستی لاینحل است؟ اگر نه، پس دیگر به آن نپردازید. پزشك زمان همه چیز را به خوبی جبران می كند.بگذارید ندای كوچكی كه شما را به شك می اندازد و می گوید موفق نمی شوید، خاموش شود. به جای اینكه خود را ملامت كنید دوباره ذهن خود را برای اندیشیدن به روشی مثبت آماده سازید. سعی كنید بیندیشید اگر دوستتان چنین موقعیتی داشت شما چگونه به او كمك می‌كردید و محكم و استوار به او می گفتید چنین و چنان كند، آنگاه همین كار را برای خود انجام دهید.اگر عصبانی و برافروخته هستید چون همسرتان فراموش كرده بگوید شیر تمام شده است یا از اینكه كارفرمایتان شغلی را كه مشتاق آن بودید به دیگری داده است احساس سرخوردگی می كنید، فراموش نكنید كه دیگران لزوماً مانند شما فكر نمی كنند و نگرانی های آنان با شما یكی نیست. اگر به طور واضح آنچه را احساس می‌كنید بیان نكنید، آنها همیشه نمی توانند حدس بزنند.
دیگران نیز می‌توانند مانند شما مرتكب اشتباه شوند، فراموش كنند، تشكر كنند یا به وعده خود عمل كنند و... زندگی مملو از اتفاقات غیرقابل پیش بینی است كه باید آنها را پذیرفت. شما نمی‌توانید در برابر چراغ قرمزهایی كه همیشه وقتی عجله دارید قرمز هستند كاری بكنید. شما نمی توانید چیزی را تغییر دهید؛ چنانچه فیلمی كه به تماشای آن رفته اید ۱۰ دقیقه دیرتر از ساعت مقرر شروع می‌شود؛ بهتر است همان طور آن را بپذیرید و برای برقراری آرامش خود از تماشای فیلم بهره ببرید.
بیاموزید كه در زمان حال از زندگی بهره ببرید به جای آنكه مدام تكرار كنید: «هر گاه پول بیشتری به دست آورم استراحت خواهم كرد» یا «هر وقت این كار را تمام كنم یا در آن كار موفق شوم» در غیر این صورت سال‌های سرشار از استرس در انتظار شما خواهد بود. برعكس قدر چیزهایی را كه به دست آورده‌اید بدانید، ارزش هر روزی را كه می گذرد دریابید و به خود بگویید: زمان بسیار گرانبها تر از آن است كه با دلسردی ها و نگرانی‌های بی فایده آن را هدر دهیم.

محبوب اربابی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید