پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حفظ چهره اسلام؛ میثاق با انسانیت


حفظ چهره اسلام؛ میثاق با انسانیت
عصر معاصر شرایط تهدید و تعرض به مسلمانان را ایجاد کرده، بنابراین حفظ، حمایت و دفاع از شخصیت‌های اسلامی به ویژه حضرت محمد(ص) در چارچوب اعتدال و میانه‌روی می‌تواند پاسخ به تلاش‌هایی باشد که تخریب و مخدوش کردن چهره اسلام را هدف خود قرار داده‌اند.
از این رو مغرضان با به تصویر کشیدن چهره نادرست از اسلام، تمدن و فرهنگ غنی آن پدیده «اسلام فوبیا» یا «اسلام هراسی» را ایجاد کرده‌اند که از اتهامات جریانات جهانی شدن به شمار می‌رود. آنها با تأکید بر این نکته که اسلام با خشونت و ترور ارتباط دارد و تهدیدی برای جهان غرب است، بر این مسئله دامن زده و به توسعه و ترویج آن اقدام کرده‌اند تا شاید اهداف سیاسی و منافع شخصی خود را بپوشانند.
بنابراین در راستای اندیشه غرب مبنی بر سیطره بر جهان اسلام و تهدید آموزه‌های مسلمانان، این به عهده مسلمانان است که با اشاره‌ای غیر مستقیم و با سیاست‌های خاص و تدابیری دقیق نه تنها به ارائه تمدن اسلام بپردازند بلکه نشان دهند که این تمدن و فرهنگ غنی با تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر با اعتدال و میانه‌روی برخورد می‌کند، نشان دهند که محمد (ص) پیامبر صلح و امنیت است و به آرامش ملت‌ها فرا می‌خواند، آنها در این مجال باید جزئیات را کنار نهند و کلیات و نقاط مشترک را مدنظر قرار دهند تا ضمن استحکام همزیستی با ارتباطی مسالمت‌آمیز و سازنده دیدگاه‌های خود را ارائه و ناشایستی اعمال آنها را گوشزد کنند.
در چنین شرایطی باید نیازهای مردم در عصر معاصر را شناخت و دید که پیشرفت‌های جهانی چه تأثیری بر ارتباطات گذاشته است و با بررسی دقیق از آن بهره جست و از گفتن کلام تکراری یا بی‌تأثیر اجتناب کرد و به سخنانی پرداخت که بیشترین تأثیر را نه تنها بر مخاطب داخلی بلکه بر مخاطب خارجی می‌گذارند.
بنابراین ضمن برافراشتن پرچم افتخار به گذشته و تأکید بر پیشرفت‌های گذشته مسلمانان و اینکه آنها از طلایه‌داران تمدن و علم بوده‌اند و همچنین ادامه راه و پیشرفت آنها با حفظ هویت، فرهنگ و ارزش‌های روحی می‌توان پاسخی جدی برای تحولات عصر معاصر داشت.
امروز که زمان پیشرفت و انقلاب اطلاعات و تکنیک‌هاست، باید از تک تک فرصت‌ها بهره جست و میلاد نبی اکرم (ص) که از بزرگترین اعیاد و حوادث تاریخی مسلمانان به شمار می‌رود، فرصتی است تا چهره جهان را به آن معطوف داریم و به نحو احسن از آن بهره‌مند شد.
نباید این فرصت مغتنم را تنها به برگزاری جشن، توزیع شیرینی و مراسم سخنرانی خلاصه کرد، بلکه باید با تدابیری مناسب و سیاست‌های مدون و برنامه کلان عقاید مردم جهان را به سوی سیره نبوی سوق داد و به تبیین شیوه رفتاری حضرت محمد (ص) و چگونگی استفاده از آن در شرایط عصر معاصر پرداخت تا پیشینه فکری درباره حقایق نادرست اسلام و مسلمانان و حتی نبی اعظم (ص) در میان مردم مغرب زمین از بین برود و شخصیت‌های اسلامی و دینی مسلمانان بازیچه دست افراط‌گرایان قرار نگیرند.

مجتبی وحیددوست
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید