چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
تعامل و خلاقیت در مدارس
هرجامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایههای هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد. توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشههای دانش آموزان گستردهتر از گذشته کرده است.
آنچه مسلم است این است که نقش و سهم خانوادهها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانشآموزان روز به روز کمرنگتر میشود و عوامل محیطی به ویژه رسانهها نقش عمدهای را به عهده میگیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشهها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا میکنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمیتوانند به عنوان اصلیترین کانونهای تربیتی مورد توجه و برنامهریزی قرار بگیرند.
اگر نظام آموزشوپرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژهای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاورهای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.
در یک نظام تأثیرگذار آموزشوپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او میداند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمیآید، بلکه خوب ساخته میشود. معلم میداند که دستگاه آموزش وپرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد.
<کلارک> تدریس را فعالیتی میداند که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا میشود. در حالی که <شفلر> تدریس را فعالیتی معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری و هدایت به طریقی که او به یگانگی و گنجایش فکری برای قضاوت مستقل دست یابد، تعریف کرده است. اگر ما فعالیت معلم را، همزمان و پس از تدریس به عنوان فرایندی در نظر بگیریم که عاملی اصلی خلاقیت، تعادل و تصمیمگیری میان او و شاگردانش نگریسته میشود در آن صورت نگاه ما به نقش معلم در کلاس و مدرسه بسیار متفاوت تر خواهد بود.
در چنین فضایی ما با معلمان کارآمدی سر و کار خواهیم داشت.
▪ معلمان کارآمد معلمانی هستند که:
ـ در رشد دائمی عزت نفس دانشآموزان میکوشند.
ـ به اهمیت حل مسأله در زندگی امروز پی بردهاند.
ـ به تفاوتهای فردی دانشآموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند.
ـ تدریس خود را با نیازهای دانشآموزان و استعدادهای آنها هماهنگ میکنند.
ـ رابطه صمیمانه و باز با دانشآموزان دارند.
ـ به جای محصول یادگیری فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار میدهند.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی دولت عملیات وعده صادق سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان حجاب مجلس رئیس جمهور دولت سیزدهم
سیل تهران پلیس وزارت بهداشت فراجا شهرداری تهران قتل سلامت فضای مجازی سازمان هواشناسی آتش سوزی شهرداری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا ایران خودرو قیمت دلار بازار خودرو دلار سایپا بورس تورم ارز
تلویزیون رادیو کتاب سینمای ایران تئاتر سریال نمایشگاه کتاب سینما فیلم فیلم سینمایی معماری
دانشجویان کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه جنگ غزه اتحادیه اروپا ترکیه عراق حماس اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال بازی رئال مادرید بارسلونا فوتسال سپاهان لیگ برتر دیوید تیلور
همراه اول ایلان ماسک اپل شیائومی هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل تلگرام سامسونگ
افسردگی یبوست پیری صبحانه