جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرما درمانی در آسیب های ورزشی


سرما درمانی در آسیب های ورزشی
وقتی دچار پیچ خوردگی پا و آسیب های مشابهی می شوید، بافت هایتان کشیده و پاره شده و در آنها تورم ایجاد می شود. تورم مانع پیشرفت حرکتی است و عواملی که مانع تورم پیشرفت حرکتی است و عاملی که مانع تورم شده یا آن را کاهش دهد، به بهبودی آسیب های جزیی کمک می کند. به محض بروز تورم بهترین کار استعمال مستقیم یخ روی محل آسیب به روشی صحیح است. سرما باعث انقباض عروق و نتیجتاً کاهش خونریزی شده، به پیشگیری از تورم کمک می کند . همچنین کمک می کند تا عضلات دچار اسپاسم (انقباضات تشنج) نشده و درد از بین برود. استفاده از سرما سابقه تاریخی دارد و به زمان سقراط برمی گردد.
امروز روش استعمال یخ پیشرفت کرده اما اصول تغییر ننموده اند. وقتی از یخ استفاده می کنید ابتدا پوست احساس سرما کرده و پس از آن اغلب درد از بین می رود. با ادامه کار احساس سوزش ایجاد شده بعد احساس درد و نهایتاً بی حسی به وجود می آید. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست، با ایجاد بی حسی یخ را بردارید. این بی حسی با از بین رفتن درد در ابتدای کار متفاوت است . استعمال طولانی مدت یخ باعث سرمازدگی و آسیب دیدن اعصاب پوست می شود. طول مدت استعمال یخ بر اساس روش و محل آسیب متفاوت است. مناطقی که چربی کمتری دارند (زانو، قوزک و آرنج) به اندازه محل هایی که چربی زیادی دارند (کفل، ران) سرما را تحمل نمی کند. پس بر روی مناطق استخوانی یخ را در مدت زمان کنترل به کار ببرید.
● کیسه یخ
قدیمی ترین روش برای ایجاد سرمای عمیق و نافذ است. جنس کیسه باید پلاستیک ضخیم، لاستیک یا پارچه های ضد آب باشد. پس از پر کردن کیسه با یخ آن را مستقیماً روی پوست قرار دهید. تأثیر کیسه یخ طولانی و مؤثرتر از روش های سطحی (مثل ماساژ یخ) است. اگر از کیسه فریزر استفاده می کنید حتماً یک حوله نازک (مثل یک دستگیره آشپزخانه) بین کیسه و پوست قرار دهید. کیسه باید به شکلی باشد تا برای بیشترین تأثیر با انحنای قسمت آسیب دیده منطبق گردد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید