شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سیگارکشیدن ممنوع!


سیگارکشیدن ممنوع!
با وجود آگاهی‌هایی که مدارس در خصوص مضر بودن موادمخدر به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، والدین می‌بایست در نظر داشته باشند که مهم‌ترین نقش را در بازداشتن فرزندان از اعتیاد به موادمخدر بازی می‌کنند.
والدین از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که فرزندان از آنها الگو برداری می‌کنند. عقیده آنها در مورد موادمخدر مستقیماً روی فرزندان تاثیر می‌گذارد. کودکانی که تصمیم می‌گیرند هیچ گاه در زندگی خود از موادمخدر دیگر استفاده نکنند، این کار را به دلیل سیستم ارزشی موجود در خانواده انجام می‌دهند. والدین وظیفه دارند که به فرزندان خود توضیح دهند که چرا یک نوع کار خاصی را انجام می‌دهند و انتخاب‌هایی که در حال حاضر در زندگی خود انجام می‌دهند چگونه می‌تواند در آینده زندگی آنها تاثیرگذار واقع شود.
زمانی که صحبت از مواد مخربی مانند تنباکو و سایر موادمخدر به میان می‌آید، فرزندان باید به‌طور قطعی موضع شما را در برابر یک چنین مسائلی بدانند. اگر در برخورد با این مسائل با قطعیت برخورد نکنید، آنها تمایل به استفاده از آن را پیدا می‌کنند. به آنها بگویید که مصرف تنباکو و موادمخدر برای آنها ممنوع است و دلیلش هم این است که شما آنها را دوست می‌دارید و نمی‌خواهید که کارهای نادرست انجام دهند. به او بگویید که این قانون را حتی اگر به خانه دوستانش نیز بروند، باید رعایت کنند. آیا او به حرف هایتان گوش خواهد داد؟ به احتمال زیاد این کار را انجام می‌دهد. تحقیقات حاکی از این امر هستند که هنگامی که کودک در معرض استفاده از موادمخدر قرار می‌گیرد، ابتدا از خود سوال می‌کند که: «اگر من این کار را انجام دهم، والدینم چه فکری می‌کنند؟»
همچنین باید برای او عواقب عدم رعایت قوانین را نیز توضیح دهید. به او دقیقاً بگویید که مجازاتش چه چیزی خواهد بود و چگونه انجام خواهد شد. عواقب موجود باید در راستای میزان شکستن مرزها پیش رود. مجازات‌های شما باید کاملاً منطقی باشند. به‌عنوان مثال اگر فرزندتان را در حال سیگار کشیدن دیدید، می‌توانید روابط اجتماعی او را برای مدت زمانی در حدود دو هفته محدود کرده و در طول این زمان مقالات و کتاب‌های متعددی در مورد مضرات سیگار در اختیارش قرار دهید تا برای سلامت خود نیز بیشتر ارزش قائل شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید