پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وبا چیست؟


وبا چیست؟
وبا یک بیماری حاد اسهالی است که به علت عفونت روده‌ها با باکتری به نام «ویبریو کلرا» به وجود می‌آید
آلودگی با این میکروب در نتیجه نوشیدن آب‌های آلوده یا خوردن غذاهای خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهی به وجود می‌آید.
علائم بیماری شامل اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. گرچه ممکن است علائم بیماری خفیف باشد اما ۵ درصد افراد مبتلا دچار بیماری شدید می‌شوند که با اسهال آبکی شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات ساق پا همراه است. این افراد به علت از دست رفتن سریع مایعات بدنی دچار کم آبی شدید و شوک می شوند. در صورت عدم درمان مرگ در طول چند ساعت رخ می‌دهد.
▪ همه گیری های وبا
در موارد همه‌گیری ها منبع آلودگی معمولاً مدفوع اشخاص مبتلا به این بیماری است. این بیماری به سرعت در مناطقی که دفع بهداشتی فاضلاب و آب سالم در اختیار ساکنان وجود ندارد، گسترش می یابد. بیماری مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، بنابراین تماس اتفاقی با شخص آلوده باعث بیماری نخواهد شد.
▪ شبه وبا چیست؟
در این حالت اسهال آبکی به وجود می آید اما عامل بیماری میکروب دیگری به نام کامپیلوباکتر ژژونی است. خیلی از موارد اسهال آبکی که به صورت پراکنده رخ می‌دهد در واقع شبه وبا هستند و نه وبا.
▪ چگونه از وبا پیشگیری کنیم؟
گرچه وبا می‌تواند مرگبار باشد، پیشگیری از آن بسیار آسان است. در صورت وجود تسهیلات بهداشتی و آب لوله‌کشی سالم اصولاً وبا تهدید عمده‌ای محسوب نمی‌شود. برای همین است که در بسیاری از کشور های پیشرفته سال‌ها است که دیگر خبری از همه‌گیری وبا نیست.
▪ در مواردی که در منطقه ای وبا همه گیر شده باشد باید این نکات را رعایت کرد:
ـ آب مصرفی باید با جوشاندن، صاف کردن و کلر زدن ضدعفونی شود.
ـ فضولات افراد مبتلا به وبا باید به طریق مناسب دفع شده به طوری که باعث آلودگی محیط نشود.
ـ فاضلاب ها قبل از وارد شدن به نهر ها و رود خانه ها باید تصفیه شوند.
ـ آگاهی لازم در مورد شیوع وبا در اطراف منابع آلوده آب داده شود.
▪ درمان
درمان وبا به وسیله آنتی بیوتیک و جایگزینی خوراکی آب و املاح از دست‌ رفته به علت اسهال است. البته در صورتی که فشار خون خیلی افت کرده باشد و یا بیمار به علت استفراغ شدید نتواند چیزی بنوشد، جایگزینی از طریق سرم‌های داخل وریدی انجام می‌شود.
واکسن ضد وبا موجود است، اما از آنجا که میکروب عامل بیماری مرتباً جهش می‌یابد و مقاوم می‌شود باید مرتباً واکسن‌های جدید آن تهیه شود.
معمولاً این واکسن تنها در موارد مسافرت از کشورهای عاری از بیمار به کشورهایی مانند هند که بیماری در آنها به صورت بومی وجود دارد، تزریق می‌شود و تاثیر آن هم چند ماه بیشتر نخواهد بود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید