پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

WAP


WAP
میلیون ها نفر در سراسر دنیا هر روز از اینترنت استفاده می کنند، هم اکنون استفاده از اینترنت نسبت به سال های پیش گسترده تر شده است و هر سال که می گذرد سرویس های ارائه شده بر روی web نیز بیشتر و بیشتر می شود و نمی توان حد پایانی نیز برای این سرویس ها و رقابت شرکت ها درنظر گرفت، اکنون سرویس هایی مانند خرید اینترنتی، گفت وگو، کنترل وضعیت حساب بانکی، سرگرمی، اطلاع رسانی و ... قابل دسترسی است.
در سال های اخیر رقابت جدید و تازه ای بین شرکت ها شکل گرفته است و این رقابت به نوع دسترسی کاربران به اینترنت مربوط می شود. هم اکنون سرویس های مختلفی مانند Dailup، XDSL، Wimax، Leased Line، Vsat و... جهت استفاده از اینترنت موجود می باشد اما آیا در مورد WAP چیزی شنیده اید
WAP که مخفف Wireless Application Protocol است درواقع همان توافقنامه کاربرد بی سیم می باشد که خصوصیات ایمنی فراوانی را برای کاربرانی که توسط وسایل بی سیم مانند تلفن های همراه، PDA، پیجرها و... از شبکه اینترنت استفاده می کنند فراهم می کند. WAP شبکه هایی نظیر GSM، TDMA، IDEN، DATA AC، Mobitex و... را پشتیبانی می کند. گسترش WAP همزمان با توسعه شبکه های سلولی دیجیتالی و خدمات ارتباطی شخصی شکل گرفت به گونه ای که هم اکنون در حدود ۶۵ میلیون تلفن همراه در حال فعالیت در شبکه های اینترنتی بی سیم در سراسر دنیا هستند و در کشور ما با ورود اپراتور دوم به شبکه تلفن همراه این سرویس قابل دریافت بر روی گوشی های این اپراتور است.
▪ تاریخچه
شرکت های فون دات کام، اریکسون، موتورولا و نوکیا در سال ۱۹۹۷ گردهم آمدند و پروتکل WAP را راه اندازی کردند. زیرا این شرکت ها اعتقاد داشتند که با داشتن یک استاندارد جهانی برای ارتباط بی سیم پیشرفت فراوانی در این زمینه حاصل خواهد شد، هم اکنون ما شاهد حضور ۳۵۰ شرکت در این ائتلاف هستیم که همگی محصولات خود را با سازگاری کامل با WAP ارائه می دهند.
▪ نسخه های WAP
تکنولوژی WAP دارای دو نسخه است که این نسخه ها عبارتند از WAP۱/۰ و WAP۲/۰ که WAP۲/۰ توسعه یافته WAP۱/۰ است. در اولین نسخه از WAP ما شاهد استانداردهایی به قرار زیر هستیم:
۱) توانایی کار کردن روی شبکه های مختلف
۲) هماهنگی کامل با سوئیچینگ مداری
۳) پشتیبانی کامل از انواع دستگاه های همراه
▪ اما با تکامل WAP۱/۰ و حصول پیشرفت هایی در آن نسخه دوم WAP۲/۰ وارد بازار شد که فاکتورهای اصلی آن به قرار زیر است:
۱) پشتیبانی از تکنولوژی های Push و Pull
۲) پیام رسانی چندرسانه ای
۳) امکان ارتباط با وسایل ذخیره سازی اطلاعات
۴) پشتیبانی از افزودنی های مرورگر
۵) یکپارچه سازی خدمات تلفنی
▪ لایه های WAP
پروتکل WAP با داشتن شش لایه شباهت زیادی با لایه های شبکه دارد، این لایه ها به شرح زیر است:
۱) Bearer Layer : این لایه مانند لایه Tcp/Ip عمل می کند اما در محیط بدون سیم.
۲) :WDP این لایه نیز مانند UDP است که بیشتر وظیفه انتقال را برعهده دارد.
۳) :WTLS این لایه وظیفه اصلی تأمین امنیت ارتباطات را عهده دار است.
۴) WTP: وظیفه پاسخ دهی به درخواست ها و پاسخ درخواست ها برعهده لایه WTP است.
۵) :WSP این لایه بهینه سازی انتقال Data را تکمیل می کند.
۶) :WAE این لایه، لایه Application یا همان لایه کاربردی است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید