چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ آوریل سال ۱۹۱۷ ـ سازنده زبان واحد جهانی اسپرانتو ، هدف او از این کار


۱۴ آوریل سال ۱۹۱۷ ـ سازنده زبان واحد جهانی اسپرانتو ، هدف او از این کار
امروز سالگرد در گذشت دکتر « لودویگ لازاروس زامنهوف Ludovic Lazarus Zanmenhof» مبتکر زبان جهانی « اسپرانتو » است که واژه های آن از بسیاری از زبانهای رایج گرفته شده است . وی ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۷ در گذشت.
زامنهوف عقیده داشت که وجود زبانهای متعدد در جهان باعث جدایی مردم از هم ، بروز اختلافها و جنگها می شود. او تاکید بر این داشت که اگر یک زبان ــ ولو به صورت زبان دوم و یا زبان رسانه ها به ویژه کتاب ــ میان مردم در سراسر جهان مشترک باشد ، به دلیل بسط تفاهم و تبادل اندیشه ، دانش ، هنر و اطلاعات بسیاری از مسائل به وجود نمی آید و انسانها موفق خواهند شد از میراث مشترک که همانا تجربه گذشتگان ( تاریخ ) است ، و نیز احساس و عواطف یگدیگر آگاه شوند و درد و شادی هم را درک کنند و عقاید به جای سطح محدود در همه جهان انتشار یابد و مشکلات حل شود.
به باور زامنهوف ، وجود یک زبان واحد جهانی در کنار زبان مادری ، مردم را در گوشه و کنار جهان به هم مربوط می کند ، رسوم یکنواخت و فرهنگ غنی می شود و مسائل ناشی از تفاوت و اختلاف فرهنگها از میان می رود. وی گفته است که زبان اسپرانتو را به این دلیل به وجود آورد که ساده تر از همه زبانها است و فراگیری آن زحمت زیاد ندارد.
زامنهوف یک پزشک بود . وی ۱۵ دسامبرسال ۱۸۵۹ در شهر بیالیستوک لهستان که در آن زمان در قلمرو روسیه بود به دنیا آمده بود . چهار گروه مختلف الزبان و با فرهنگهای متفاوت در این شهر زندگی می کردند که به همین سبب با هم تفاهم نداشتند و در نزاع و کشمکش دائمی بودند . این چهار گروه عبارت بودند از: روسها ، لهستانی ها ، آلمانی ها (ژرمن ها ) و یهودیانی که به زبان یدیش تکلم می کردند. زامنهوف از نوجوانی از این وضعیت در رنج بود . بعدا از این اختلاف پی به اختلافات ملل و کشورها برد و راه حل را وجود یک زبان دوم بین المللی یافت و به ساختن این زبان همت گماشت.
وی که در دانشگاههای مسکو ، ورشو و برلن تحصیل کرده بود زبان انگلیسی ، لاتین و یونانی را هم فراگرفت و به ساختن زبان بین المللی اسپرانتو سرگرم شد . او ساده ترین گرامر ( دستور زبان ) را برای اسپرانتو تدوین کرد و واژه هایی انتخاب کرد که با پسوند و پیشوندها و افزودن ریشه کلمات بشود با هر واژه دهها کلمه ساخت و یاد گرفتن این زبان و بکار بردن آن را آسان کرد.
زامنهوف در کتابی که در سال ۱۸۸۷ تحت عنوان« لینگوو انترناسیا » منتشر ساخت نوشته است که او اطمینان می دهد اگر اسپرانتو جهانی شود عدم تفاهم ، نفرت و تبعیض از جهان رخت برخواهد بست و همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایدار برقرار خواهد شد و بشر با استفاده از بهترین استعدادها به پیروزی های بزرگ و سعادت و رفاه دست خواهد یافت . زامنهوف نوشته است که زبان دوم مشترک باعث گسترش ارتباط طبیعی انسانها و دوستی و وفاق خواهد شد. وی تحقق این آرزو را تشکیل جنبش های ترویج اسپرانتو و حمایت دولتها از آن ذکر کرده است.
به اظهار بسیاری از جامعه شناسان ، در آغاز کار توجه به زبان اسپرانتو زیاد بود ، در بیشتر کشور ها در آموزشگاههای غیر دولتی آن را تدریس می کردند و زمانی بیش از پنج میلیون نفر آن را می دانستند ولی انگلیسی زبانها که سعی داشته اند این زبان و در نتیجه فرهنگ و روش زندگانی خودشان جهانی شود نسبت به اسپرانتو پشت کردند و دیگران هم نسبت به آن بی اعتنا شدند و امروز بسیاری هستند که حتی نام این زبان و زحمتی را که برای ساخت آن کشیده شده است نشنیده اند.با وجود این، عده کسانی که در سراسر جهان آن را می دانند ۲ تا ۳ میلیون برآورد شده است . تفاوت تلفظ زبان انگلیسی در کشورهای مختلف و بی قاعدگی گرامر آن و تفاوت استعمال واژه ها اخیرا توجه به اسپرانتو را باردیگر افزایش داده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید