پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دکوراسیون» نورپردازی در آشپزخانه


دکوراسیون» نورپردازی در آشپزخانه
اگر به یاد باشته باشید، چند شماره گذشته برای شما در مورد نورپردازی در آشپزخانه نوشتیم، حالا می‌‌خواهیم به نکاتی دیگر در این باره اشاره کنیم، چنانچه آشپزخانه شما باز ‌باشد، به جهت آنکه تغییری در زاویه دید افرادی که بیرون از آشپزخانه هستند و به عبارتی فضای داخلی آشپزخانه در معرض دید آنها می‌باشد، استفاده از چراغ‌های سقفی آویزان به صورتی که روی پیشخوان آشپزخانه واقع گردد، علاوه بر آنکه توجه سایرین را از داخل آشپزخانه به این سطح معطوف می‌سازد، در فضاهای بزرگ‌تر به نحوی خاص ارتفاع فضا را نیز کاهش می‌دهد. در همین راستا و برای تاثیر بیشتر، استفاده از رنگ‌های شاد و زنده که متضاد با رنگ زمینه باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.
اما اگر کابینت‌هایی از جنس چوب و به رنگ‌ تیره را انتخاب کرده‌اید، می‌‌توانید از ادغام نورهای زرد و نورهای سرد کمک بگیرید تا حس تعادل به محیط داده شود. این در حالی است که در خصوص مورد اول (رنگ حاکم روشن و سفید و کابینت‌ها و... رنگ روشن و شاد) تابش نور زرد کفایت می‌کند.
در خصوص آشپزخانه‌های کوچک آنچه مورد توجه و تاکید همگان (طراحان داخلی) می‌باشد، بهره کافی بردن از منابع نوری (مصنوعی و یا طبیعی) است. به صورتی که حتی کمترین سایه‌ای از تابش نوری که به اشیا تابانده می‌‌شود، ایجاد نگردد. همین طور پاکیزه نگه‌داشتن این چنین فضای کوچکی در کنار این گونه نورپردازی باعث بزرگ‌تر به چشم آمدن آن می‌گردد. بحث نورپردازی در نوع مخفی و یا موضعی آن به سبب ایجاد سایه‌هایی که دارند می‌بایست به صورتی اصولی اجرا شود. زیرا این‌گونه نورپردازی برای مدت زمان طولانی خسته‌کننده و کسل‌آور می‌باشند. لذا در هنگام طراحی و شیوه نورپردازی آشپزخانه، آنچه به عنوان ۳ اصل اولیه که در ابتدای بحث مطرح شد باید مورد توجه خاص قرار گیرد. زیرا عکس مطلب فوق نیز صادق است و چنانچه تابش نور به صورتی مستقیم و در نتیجه روشنایی بیش از حد ایجاد شود، باعث پیدایش ناراحتی در چشم و بروز سردرد می‌شود. اما چنانچه از منابع نوری و حالتی که هر کدام در فضا ایجاد می‌کنند به موقع و به نحو احسن استفاده شود، شاهد این چنین مسائلی نخواهیم بود. این که فضایی مدرن ساخته‌اید یا سنتی، خود رابطه‌ای مستقیم با نورپردازی دارد. استفاده از هالوژن‌ها که نوری موضعی از خود ساطع می‌سازند و یا لامپ‌ها و چراغ‌های پایه‌داری که قابلیت تنظیم جهت تابش را دارند، در یک طراحی مدرن تاثیر بسزایی خواهند داشت. در عین حال بهره‌گیری از لامپ‌هایی که نوری زردتر و همچنین گرم‌تر را دارند، ترکیبی مناسب برای آشپزخانه‌ای سنتی می‌باشد و البته تنها نوع نور و لامپ نیست که بر روند مدرن‌سازی یا سنت‌گرایی تاثیر می‌گذارد، انتخاب و نصب لوستر و چراغ‌های آشپزخانه عامل بعدی است.
▪ نکاتی کوتاه و پایانی:
۱) استفاده از میزهای تاشو در فضاهای کوچک که بر روی دیوار نصب می‌شوند.
۲) هماهنگ ساختن صندلی‌ها در هنگام طراحی و یا خرید، به جهت آنکه قابل استفاده هم برای میز تاشو و هم برای قسمت پیشخوان آشپزخانه تا زمانی که میز را جمع کرده‌اید، صندلی‌ها دست و پاگیر نباشد.
۳) در صورت کمبود جا در آشپزخانه، از فضای خالی بالای کابینت‌ها و یخچال بهترین استفاده را ببرید. این کار را با طراحی و ساخت چند قفسه زیبا و هماهنگ با فضای آشپزخانه انجام دهید.
۴) همچنین می‌توانید با نصب طبقه‌ای باریک در حد فاصل کابینت‌های فوقانی و سطح کار (یا همان سطح روی کابینت‌های پایینی) برخی از وسایل مورد نیاز خود را روی آن بچینید.
۵) هنگام انتخاب و تهیه پرده به جنس آن و مقاومتش در برابر شستشو توجه نمایید. زیرا آشپزخانه فضایی است که به علت پخت غذاهای مختلف دوده و چربی فضایش را احاطه می‌کند و هر از گاهی پرده آنجا را باید شست.
۶) ارتفاع پرده به گونه‌ای باشد که از سطح کابینت‌ها و به خصوص اجاق گاز فاصله مناسب داشته باشد.
۷) در آخر از یک یا چند گلدان زیبا و البته طبیعی در زیباتر ساختن این فضا استفاده کنید.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید