جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاه کردن طولانی به صفحه کامپیوتر موجب بیماری می شود


نگاه کردن طولانی به صفحه کامپیوتر موجب بیماری می شود
اگر یك فرد مدت طولانی درجلوی مانیتور بنشیند احتمال این كه به بیماریهای جسمی،روحی و اختلال در خواب دچار شود،بیشتر است. این یافته جدید از مطالعات انجام شده بر روی بیش از ۲۵۰۰۰ كارمند در ژاپن به دست آمد.
شركت كنندگان به سؤالاتی در مورد مدت زمان نشستن در برابر صفحه نمایش كامپیوتر، پاسخ دادند و به اختلال در خواب، بیماریهای جسمی و روحی خود افسردگی و احساس نگرانی اشاره كردند. طبق گفته یكی از متخصصان ژاپنی، آنها در مطالعات خود، بین مدت زمان نشستن در برابر مانیتور و علائم جسمانی بیمار ارتباط مهمی یافته اند.
كارمندانی كه ساعات بسیار طولانی به صفحه مانیتور خیره می شوند، اغلب از سردرد، چشم درد، درد مفاصل و شانه درد شكایت دارند.
علائم روحی مانند خواب آلودگی، رخوت، نگرانی و " بی میلی برای رفتن به سر كار،" اختلال در خواب كه موجب بی خوابی و خستگی می شود، معمول ترین و شایع ترین موارد در میان كارمندانی بود كه بیش از ۵ ساعت در روز به مانیتور خیره شده بودند.
نتایج نشان می دهد پیشگیری از اختلالات روانی و جسمانی و اختلال در خواب مستلزم محدود كردن نگاه به مانیتور به میزان كمتر از ۵ ساعت است.
با اینكه نوع كامپیوتر و اندازه مانیتور آن و محیط كاری در این تحقیق به دلیل نوع كار افراد،متفاوت بود، اما نتایج این تحقیقات در طول یك دوره سه ساله بی نهایت هماهنگ و منسجم بود.

منبع : سایت www.schoolnet.ir
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید