جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هیرسوتیسم چیست؟


هیرسوتیسم چیست؟
هیرسوتیسم عارضه‌ای است که در آن رشد بیش از حد مو در صورت و بدن وجود دارد. گرچه این عارضه ممکن است هم در مردان و هم در زنان رخ دهد،اما معمولاً تنها مشکل زنان محسوب می‌شود.
زنان مبتلا به هیرسوتیسم (hirsutism) موهای تیره و ضخیمی بر روی صورت، قفسه سینه، شکم و پشت دارند.
این موهای ضخیم و تیره متفاوت با موهایی است که زنان به طور عادی بر روی لب فوقانی، چانه، پستان‌ها یا شکم دارند و همچنین متفاوت با موهای ظریفی است که همه بدن آنها را می پوشاند.
زنان بعضی گروه‌های نژادی (از جمله زنان منطقه مدیترانه) نسبت به زنان سایر مناطق موهای بدنی بیشتری دارند، اما این امر به معنای آن نیست که آنها دچار هیرسوتیسم هستند.
● علل هیرسوتیسم
هیرسوتیسم در زنان ممکن است ناشی از حساسیت بیش از حد پیاز مو به هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها باشد. (در بدن زنان هم در شرایط عادی اندکی آندروژن وجود دارد)
یا اینکه به علت ترشح غیرطبیعی مقادیر زیاد آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه در بدن زن باشد. تولید زیاد آندروژن در بدن زن ممکن است به علت یک غده یا تومور ترشح کننده هورمون مردانه یا به طور شایع تر به علت بیماری" تخمدان چندکیستی" (PCO) باشد.
برخی از داروها نیز می‌توانند هیرسوتیسم ایجاد کنند. از جمله این داروها قرص‌های ضدبارداری خوراکی، هورمو‌ن‌ها و استروئیدهای آنابولیک هستند.
همچنین پس از یائسگی هیرسوتیسم در زنان عارضه شایعی است. به نظر می‌رسد که هیرسوتیسم دارای یک زمینه خانوادگی هم باشد. در صورت ابتلا به هیرسوتیسم پزشک ممکن است آزمایش هایی از شما به عمل آورد تا علت آن را کشف کند.
در صورتی که علت معینی مشخص شود، سعی بر آن است که با رفع آن عامل هیرسوتیسم را درمان کنند. در غیر این صورت درمان‌های موضعی و دارویی برای برطرف کردن موها تجویز می‌شود.
در صورتی که به طور ناگهانی موهای صورت و بدن‌تان افزایش یافت به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر عادت ماهانه‌تان به هم خورد یا صدایتان کلفت شد، نیز باید دکترتان را ببینید.
● راه‌های زدودن
اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کم کنید. کاهش وزن مقدار هورمون‌های مردانه را که باعث افزایش رشد مو می‌شود، کاهش می دهد. روش های موضعی مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد:
ـ تراشیدن: راحت ترین و بی خطرترین روش رفع موهاست. اما در این روش ته ریش خواهید داشت مگر اینکه هر روز موها را بتراشید. ممکن است تراشیدن مکرر باعث تحریک شدن پوست شود. در صورت تحریک پوست مقدار کمی پماد هیدروکورتیزون یک درصد در محل بمالید.
ـ دپیلاسیون (کرم های موبر): می توان از کرم های موبر استفاده کرد. به این ترتیب ته ریشی هم باقی نمی‌ماند. اما کرم‌ها ممکن است پوست را تحریک کنند. برای آزمایش حساسیت پوست، مقدار کمی کرم روی پوست داخل مچتان بمالید. یک روز صبر کنید اگر واکنشی ظاهر نشد، می‌توانید از کرم استفاده کنید.
ـ رنگ بری (سفید کردن): خمیرهای رنگ بر رامی توان روی موهای زائد به کار برد. خمیر را روی پوستتان بمالید و بگذارید برای ۱۰ دقیقه بماند. سپس مطابق دستور روی برچسب، خمیر را بردارید. خمیرهای رنگ بر هم ممکن است باعث تحریک پوست شوند.
ـ اپیلاسیون (کندن و موم گذاشتن): این روش ممکن است پوست را آزرده و یا افزایش جریان خون پیاز مو رشد موها را سریع‌تر کند، این روش‌ها توصیه نمی‌شوند.
ـ الکترولیز: با این روش می‌توان به طور دائم از موهای زائد راحت شد، شیوه کار به این صورت است که جریان الکتریکی ضعیفی از طریق یک سوزن به پیاز مو وارد می‌شود، الکترولیز گرانقیمت است و نیاز به صرف وقت زیاد دارد.
اگر قصد دارید الکترولیز انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که فردی که این کار را انجام می‌دهد مجوز انجام این کار را دارد و در کار خود ماهر است. ابزارهای الکترولیز خانگی و موچین های الکترونیکی هم در بازار موجودند ولی معمولاً به خوبی عمل نمی‌کنند و قابل توصیه نیستند.
ـ برطرف کردن موها با لیزر: در این روش با استفاده از اشعه لیزر پیاز مو نابود می شود و بنابراین موی زائد می ریزد. این روش از رشد مجدد مو هم جلوگیری می کند. احتمالاً باید جلسات متعدد درمانی در طول چند هفته را بگذرانید و نتایج ممکن است همیشه دائمی نباشد. برطرف کردن موها با لیزر گران قیمت است و تنها باید به وسیله پزشک دارای مجوز انجام شود.
این روش ممکن است عوارضی جانبی مانند قرمزی، تیرگی یا روشنی پوست و جاگذاری روی پوست داشته باشد.
● درمان دارویی هیرسوتیسم
بله، پزشکتان ممکن است داروهای ضدآندروژن یا ضدهورمون مردانه برای کنترل هورمون های مردانه عامل هیرسوتیسم تجویز کند.
داروهای ضدآندروژن حداقل باید ۳ تا ۶ ماه مصرف شوند تا نتیجه‌شان ظاهر شود. این داروها می توانند از رشد موهای جدید جلوگیری کنند اما بعید است که مقدار موهایی را که از قبل وجود دارند تغییر دهند.
یک داروی موضعی (کرم افلورنیتین Eflornithine) هم موجود است که به طور خاص رشد موهای صورت را کند می‌کند.
این کرم را باید روی پوست صورت و چانه استعمال کرد و ممکن است ۴ تا ۸ هفته و گاهی بیشتر طول بکشد تا اثر آن ظاهر شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید