پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آمنوره چیست؟


آمنوره چیست؟
آمنوره یک نوع اختلال در عادت ماهیانه زنان است و به حالتی اطلاق می شود که خونریزی ماهیانه در یک زن برای بیش از سه ماه قطع شود.
▪ آمنوره را می‌توان به انواع اولیه و ثانویه تقسیم کرد:
ـ آمنوره اولیه: فقدان قاعدگی از آغاز وجود دارد و معمولاً برای تمام طول عمر ادامه می‌یابد. در این حالت خونریزی قاعدگی دوران بلوغ هرگز اتفاق نمی‌افتد.
ـ آمنوره ثانویه: معمولاً به دلیل یک عامل جسمی اتفاق می‌افتد و نسبت به آمنوره اولیه، دیرتر آغاز می‌شود. در این حالت دوره‌های عادت ماهیانه که در آغاز طبیعی و منظم بوده‌اند، به تدریج غیرطبیعی، نامنظم و یا قطع می‌شوند.
▪ چه عواملی آمنوره را ایجاد می کنند؟
▪ آمنوره (قطع قاعدگی) علل متعددی دارد از جمله موارد زیر:
ـ حاملگی: خانم ها در دوران بارداری، تخمک گذاری ندارند. بنابراین عادت ماهیانه به طور موقت قطع می‌شود.
ـ اختلال در تخمک گذاری: اختلال در تخمک گذاری معمولاً بی نظمی شدید عادت ماهیانه یا قطع مکرر خونریزی ماهیانه را سبب می‌شود.
ـ نقص های زمان تولد، اختلالات کالبدی و سایر بیماری‌ها: در صورتی که خونریزی ماهیانه در یک نوجوان ۱۶ ساله آغاز نشده باشد، باید به وجود نقایص زمان تولد، اختلالات کالبدی و سایر بیماری ها شک کنیم.
اختلالات غذا خوردن: زنانی که به بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی دچار هستند، به آمنوره (قطع قاعدگی) مبتلا می شوند. علت این امر آن است که به دلیل پایین نگه داشتن وزن بدن، بدن آمادگی حامله شدن را نخواهد داشت. در نتیجه، دستگاه تولید مثلی به منظور حمایت بدن از کار می‌افتد، چرا که بیش از اندازه تحلیل رفته است.
ورزش بیش از اندازه یا ورزش های سنگین: بسیاری از زنان جوان ورزشکار، دچار قطع عادت ماهیانه می شوند زیرا مقدار چربی بدن آنها بسیار کم است.
ـ اختلال کارکرد تیروئید: در بسیاری موارد کم کاری غده تیروئید (که به هیپوتیروئیدی معروف بوده و به معنی تولید مقدار ناکافی هورمون تیروئید است)، یا پرکاری غده تیروئید (که به هیپوتیروئیدی معروف بوده و به معنی ترشح بیش از حد هورمون است. و در آن مقدار زیادی هورمون تیروئید وارد جریان خون شده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد) مسئول قطع عادت ماهیانه است.
ـ چاقی: زنان چاق معمولاً به آمنوره (قطع قاعدگی) دچار هستند. زیرا وجود مقدار زیاد چربی در بدن در فرآیند تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند.
▪ چگونه می‌توان آمنوره را تشخیص داد؟
تشخیص توسط پزشک متخصص زنان و با گرفتن تاریخچه پزشکی و معاینه جسمی از جمله معاینه لگنی انجام می شود.
با رد کردن سایر اختلالات قاعدگی، بیماری‌های داخلی و نقش داروهایی که می‌توانند بیماری را سبب شده یا آن را بدتر کنند، تشخیص آمنوره قطعی است.
به علاوه، برای تشخیص آمنوره لازم است قطع خونریزی ماهیانه برای سه دوره متوالی و زمانی که زن باردار نباشد ادامه یابد.
دختران نوجوانی که در سن ۱۶ سالگی هنوز قاعده نشده اند، باید بلافاصله مورد بررسی قرار بگیرند. چرا که تشخیص و درمان به موقع بسیار ضروری است.
▪ درمان آمنوره
▪ درمان خاص آمنوره (قطع قاعدگی) براساس موارد زیر توسط پزشک تعیین می شود:
ـ سن، وضعیت سلامتی و تاریخچه پزشکی بیمار.
ـ وسعت بیماری.
ـ علت بیماری (اولیه یا ثانویه).
ـ تحمل بیمار نسبت به دارو ها، روش ها و درمان های خاص.
ـ انتظارات ما نسبت به دوره بیماری.
ـ دیدگاه یا انتخاب بیمار.
ـ درمان آمنوره (قطع قاعدگی) ممکن است شامل موارد زیر باشد:
▪ ترکیبات پروژسترون (درمان هورمونی).
ـ قرص های خوراکی ضد بارداری (که مانع از تخمک گذاری می شوند).
ـ رژیم غذایی مناسب (شامل غذا های حاوی چربی و کالری بالا).
ـ در بیشتر موارد، پزشکان با تجویز دارو، در خانم هایی که باردار نیستند و دو دوره یا بیشتر قطع قاعدگی داشته اند، خونریزی مصنوعی ایجاد می‌کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید