شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جلوی کودکان دعوا نکنید


جلوی کودکان دعوا نکنید
اکثر پدر و مادرها می‌دانند که دعوا و جار و جنجال جلوی فرزندانشان کار درستی نیست اما واقعیت این است که این اتفاق معمولاً رخ می‌دهد. در یک ازدواج، عواملی مثل مسائل مالی، استرس و فشارهای کاری، کمبود خواب، تغییر خلق‌وخو و کمبود فرصت استراحت، می‌تواند موجب مخالفت و ناسازگاری زن و شوهرها را در خانه فراهم آورد. خیلی از زوجین تصور می‌کنند که دعوا هرازگاهی باعث می‌شود اختلافات از بین رفته و رابطه به‌خوبی پیش رود اما به چه قیمتی؟ به قیمت بچه‌ها؟ این دعواها و جاروجنجال‌ها بر رشد ما چه تاثیری دارد؟
اکثر بچه‌ها متوجه ناسازگاری‌ها و تعارضات پدر و مادر می‌شوند و اگر به‌طور مداوم شاهد زد و خورد آنها باشند، نشانه‌هایی از پریشانی و ناراحتی‌های فیزیکی و احساسی از خود بروز می‌دهند.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌ها حتی از ۶ ماهگی نسبت به استرس صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و برخوردها و منازعات پرخاشگرایانه واکنش می‌دهند.
▪ واکنش‌های احساسی
شواهد و مدارک تجربی نشان می‌دهد که چیزهایی که والدین تجربه می‌کنند، بچه‌ها هم تجربه خواهند کرد. از این‌رو، اگر والدین عصبانی و ناراحت باشند، این احساسات به سایر اعضای خانواده نیز سرایت خواهد کرد. از آنجا که بچه‌ها والدینشان را الگوی خود می‌دانند و به آنها تکیه می‌کنند، دیدن آنها در حال دعوا و مشاجره برایشان ناراحت‌کننده خواهد بود.
این نوع رفتار می‌تواند منجر به ایجاد احساس استرس و اضطراب در بچه‌ها شود. حس «خانواده» در آنها به همراه حس اعتمادبه‌نفسشان تخریب می‌شود. وقتی می‌بینند پدر و مادر قانون شکنی می‌کنند درحالی‌که همیشه آنها را از آن منع می‌کردند، باعث از بین رفتن حس اعتماد در آنها شده و این تجربه برای بچه‌ها بسیار گیج‌کننده خواهد بود.
اگر دعوا و مشاجره بخشی از زندگی عادی پدر و مادر باشد، بچه‌ها همیشه منتظر بروز بحث و درگیری بین آنها خواهند بود. علاوه بر این رفتارهای حفاظت از خود بچه‌ها برای جلوگیری از بروز این درگیری‌ها خود را خسته می‌کنند. این مساله آنها را در موقعیتی بسیار دشوار قرار می‌دهد و مجبورشان می‌کند که نقش یک آدم بزرگ را بازی کنند، درحالی‌که نه از نظر فیزیکی و نه شناختی به آن اندازه نرسیده‌اند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید