جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ آوریل ۲۰۰۳ ـ دو صد گفته را نیم کردار نیست


سران سه قدرت اروپایی ــ فرانسه ، آلمان و روسیه ــ که جز در نخستین روز حمله نظامی آمریکا و انگلستان به عراق به سکوت خود ادامه داده بودند در نشست دو روزه( ۱۱و ۱۲ آوریل ۲۰۰۳ ) در سن پترزبورگ متفقا تصمیم گرفتند که نوسازی عراق تنها در چارچوب سازمان ملل و زیر نظر این سازمان صورت گیرد زیرا که فقط در این صورت مشروعیت خواهد داشت و قابل قبول خواهد بود و به این ترتیب نظری متفاوت از آمریکا و انگلستان ابراز داشتند و نشان دادند که از موضع سابق عدول نکرده اند.
در پایان مذاکرات ، شیراک و شرودر گفتند که فقط سازمان ملل حق دارد زندگی مدنی را به عراق بازگرداند و تجدید بنای عراق وقتی قانونی و مشروع است که زیر چتر سازمان ملل صورت گیرد . شیراک غارت ادارات و منازل را در عراق ، کوتاهی آمریکا و انگلستان اعلام داشت. پوتین کمی تند تر رفت و گفت که اگر بازهم سازمان ملل دور زده شود هدف مورد نظر که جلوگیری از برهم خوردن بیش از این جامعه بین المللی است تامین نخواهد شد و اضافه کرد که نباید کاپیتالیسم و نظایر آن به عراق صادر شود که به آرامش منجر نخواهد شد و ما اجازه این کار را نمی دهیم و همین طور اجازه مداخله در سوریه را هم نخواهیم داد. سه رهبر نحوه کمک به بازسازی عراق را به کنفرانس سران هشت کشور صنعتی که دو ماه دیگر تشکیل می شود محول کردند که پیش بینی می شود اختلاف نظر شدید خواهد بود.
باید منتظر شد و دید که این اظهارات که نظایر بسیار داشته مصداق این ضرب المثل ایرانی « دو صد گفته چون نیم کردار نیست » نباشد و به منظور سهم خواهی و معامله سیاسی بیان نشده باشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید