سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۱آوریل ۲۰۰۵ ـ چین در برابر ژاپن و آمریکا


تظاهرات چند روزه ضد ژاپنی در چین که در دومین هفته آوریل ۲۰۰۵ صورت گرفت و ضمن آن به سفارت، کنسولگری های ژاپن و محل کسب و کار ژاپنی ها هم حمله شده بود می رود که در تاریخ، سرفصلی تازه شود. این رویداد که با جمع آوری امضا شروع شده بود و بهانه آن تصویب توزیع یک کتاب تازه درسی تاریخ از سوی مقامات مربوط ژاپن بود که در آن قتل عام چینی ها توسط ژاپنی ها در سال ۱۹۳۷ و اجبار زنان چند کشور متصرفه به «سکس سلیو» دردوران جنگ جهانی دوم تقبیح نشده بود.
این ابتکار چینی ها (تظاهرات وسیع و جمع آوری امضاء و تنظیم تومار) که ممکن است در آینده از سوی ملل دیگر اقتباس شود دست دولتهای مربوط را به مخالفت با دولت مورد انتقاد را باز خواهد گذارد. دولت چین قطعا با این اعتراض ها به عضویت ژاپن در شورای امنیت رای مخالف خواهد داد و رقابتهای اقتصادی دو کشور را به اوج خود خواهد رساند. هم اکنون هم اقتصاد ژاپن شدیدا تحت فشار چین قرار گرفته و طبق یک نظر سنجی رسمی که نتایج آن در آوریل ۲۰۰۵ در روزنامه «آساهی» به چاپ رسیده بود ۳۸ و نیم درصد ژاپنی ها از رو به خرابی گذاردن اقتصاد این کشور و وضعیت مالی خود ابراز نگرانی کرده بودند.
دولت آمریکا که با قدرت گرفتن سریع چین به عنوان تنها رقیب جهانی بالقوه خود رو به روست تصمیم به افزایش عوارض گمرکی بر پوشاک وارداتی از چین گرفته است و مقامات چینی این اقدام که تنها پوشاک ساخت چین را شامل می شود یک عمل غیر دوستانه خوانده اند.
برخی رسانه ها در تفسیر این وضعیت نوشته اند که اقدام دولت آمریکا اگر دنباله داشته باشد چین را بر آن خواهد داشت که علنی تر از دولتهای مخالف آمریکا حمایت کند و رقابت پنهانی دو ابر قدرت به معارضه علنی و خصومت تبدیل شود. گفته شده است که شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکاییان را بر ضد چین تحریک می کند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید