جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با او همدردی کنید


با او همدردی کنید
نخستین ناآرامی‌های کودک برای جلب توجه و تحت تاثیر قراردادن پدر و مادر نیست و به‌ندرت ممکن است چنین اتفاقی بیفتد اما اگر کودک به‌خاطر بدرفتاری پاداش ببیند و بزرگ‌ترها به این دلیل او را مورد توجه بیش از حد قرار دهند، ممکن است خیلی زود دوباره آن رفتار بد را تکرار کند، بنابراین خیلی اهمیت دارد که در هنگام خشم و کج‌خلقی، او را مورد محبت و توجه زیاد قرار ندهیم و اگرچه سخت است اما باید خیلی آرام و به‌تدریج به او محبت کرد.
مواظب باشید کارهایی که برای کودک انجام می‌دهید، برایش سخت و سنگین نباشد. اسباب‌بازی‌هایی که برای بازی به او می‌دهید، مطابق رشد سنی و فکری او باشد. او را به انجام فعالیت‌های جدید تشویق کنید.
تقاضای چیزهای غیرممکن: وقتی کودک چیز غیرممکنی را از شما به دفعات درخواست می‌کند، بهترین شیوه، حفظ خونسردی و آرامش و نشان‌دادن همدردی با او است. به احساساتی که او نشان می‌دهد احترام بگذارید. مثلا بگویید؛ حتما خیلی ناراحت شدی که لباست در خانه خاله جا مانده و...
▪ آگاهش کنید
ترس، روش غریزی بچه‌ها برای محافظت از خود است. ترس آنها در مورد چیزهای واقعی و چیزهایی که واقعا ترس ایجاد نمی‌کنند، مثل صدای جاروبرقی و... با بزرگ‌تر شدن آنها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دنیا از بین می‌رود.بچه‌هایتان را در مورد ترس‌هایشان اذیت و تحقیر نکنید و هرگز مجبورشان نکنید که مستقیما با موضوعی که از آن می‌ترسند روبه‌رو شوند. احساسات فرزندتان را تصدیق کنید. اگر در کودکی از چیزی می‌ترسیدید، به آن اعتراف کرده و توضیح دهید که چگونه با افزایش آگاهی، ترستان کمتر شد. او را تشویق کنید تا در مورد دلایل ترسش با شما صحبت کند. در مورد دلایل منطقی که نشان می‌دهند خطری برای او وجود ندارد، با هم بحث کنید. به این ترتیب فرزندتان متوجه می‌شود که ترسیدن اشکال ندارد اما لازم است از شدت ترسش کاسته شود.
همچنین باید جسور بود و گام‌به‌گام با فرزند همراه شد، مثلا اگر فرزندتان از حیوانات می‌ترسد، ابتدا بگذارید حیوانات کوچک را نوازش کند، ضمنا بهتر است کتاب‌هایی را برایش بخوانید که در مورد آنچه که او را می‌ترساند، اطلاعاتی در اختیارش می‌گذارند. آگاهی و دانش، همیشه بر ترس غلبه می‌کند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید