جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

من می توانم


من می توانم
در تربیت صحیح کودک، استقلال یک مسئله مهم تلقی می شود. اما با این حال بسیاری از والدین نمی دانند چطور باید کودکشان را با استقلال و ترک وابستگی آشنا کنند. تا قبل از شش سالگی جدا شدن کودک از پدر و مادر بسیار برای او وحشتناک است، اما بین هفت تا ده سال، کودک نخستین گام ها را برای ورود به دنیای بزرگسالی برمی دارد.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید به فرزندتان آزادی عمل بیشتری داده و درمورد استقلال به او توضیحاتی بدهید، نخست باید توانایی او را در مستقل شدن بسنجید.
به عنوان مثال، برای اینکه متوجه شوید آیا تمایل دارد تنها به مدرسه برود، از او بخواهید نظر خود را در این باره بگوید. سؤالاتی از قبیل اینکه کودکان دیگری در کلاس تنها به مدرسه می آیند یا نه؟ آیا تو هم دوست داری تنها بروی؟ و... به این ترتیب متوجه خواهید شد که فرزندتان واقعاً از تنها بودن می ترسد و یا اینکه فقط دوست دارد در کنار شما باشد. سپس باید پدر و مادر توانایی های کودک خود مانند عبور از خیابان، رفتار با افراد غریبه، صحبت کردن با تلفن و... را بشناسند.
در هدایت کودک به سمت مستقل شدن، هیچ وقت به زور و اجبار متوسل نشوید و باید به علایق و خواسته های او نیز توجه داشته باشید. برای ایجاد انگیزه بیشتر کودک نسبت به ترک وابستگی، می بایست مرحله به مرحله مستقل شدن و داشتن آزادی عمل را برای او توضیح داد. او باید اعتماد به نفس داشته باشد و بیاموزد که کارهای جدید را بدون نظارت دائم و مستقیم پدر و مادر انجام دهد.
اگر نگران کودک باشید، هرچند هم که سعی کنید که این موضوع را پنهان کنید، باز هم او متوجه بی اعتمادی شما خواهد شد. وقتی احساس کند که شما به توانایی هایش شک دارید، او نیز اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و از اینکه بتواند به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشد دچار تردید و دلهره می شود.
بین هفت تا ده سالگی، کودک به سن منطقی می رسد و پا به مرحله جدیدی از زندگی می گذارد. حالا او می خواهد یک انسان کامل باشد. برای اینکه به او کمک کنید، قبل از هر چیز باید او را به خوبی بشناسید و به او اعتماد کنید. برای اینکه احساس او سرکوب نشود، خیلی مبالغه آمیز از او حمایت نکنید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید