جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ترکیب بندی در نصب تابلوها


ترکیب بندی در نصب تابلوها
در میان اسباب و اثاثیه دكوراسیونی خانه، بعضی از لوازم، اگرچه به لحاظ اهمیت و ضرورت، كارآیی وسایل دیگر را دارا نیستند و حتی در تقسیم بندی، جزء عناصر صرفاً دكوراسیونی به حساب می آیند، ولی وجود آنها در چیدمان یك محیط، یك ضرورت دكوراسیونی بوده و در واقع آنها مكمل لوازم اصلی محسوب می‌شوند. تابلوها نیز از این جمله اند.این عناصر به ظاهر نه چندان باارزش تزئینی، می‌توانند نقش‌های مهمی را در سیستم دكوراسیونی یك محیط بر عهده بگیرند:
۱ _ بسیاری از تابلوها به جهت آنكه اثر هنری را در قالب نقاشی، فرش، خط، معرق و دیگر كارهای هنری ارائه می‌دهند، نه تنها خود از ارزش بسزایی برخوردارند، بلكه به دكوراسیون فضا نیز اعتباری دوچندان می‌بخشند.
۲ _ در دكوراسیون داخلی یك محیط برخی وظایف را می‌توان به تابلوها سپرد:
الف _ چرخش رنگی: تابلوها گذشته از ارزش هنری شان، در یك دید كلی و دورنما، لكه های رنگینی در دكوراسیون فضا محسوب می‌شوند كه در موضوع چرخش رنگی محیط جایگاه ویژه ای دارند. البته اهمیت این موضوع در نمای نزدیكتر و رنگ‌های به كار رفته در داخل اثر هنری قاب شده نیز كماكان همان میزان است.
ب _ خطای بصری: با استفاده از تابلوها می‌توان ابعاد فضا را به لحاظ دیداری تغییر داد كه این كار از طریق دو روش امكان پذیر است:
۱ _ هنگامی كه تابلویی عمودی با طول زیاد بر روی دیوار نصب می‌كنید و یا مجموعه‌ای از چند تابلو را در زیر هم و یا در دو ردیف عمودی كنار هم به دیوار متصل می‌كنید در هر دو صورت در مبحث دكوراسیون خطی عمودی بر روی دیوار ایجاد كرده اید كه به جهت هدایت حركت چشم بیننده از بالا به پایین سبب خطای دید او شده و ارتفاع سقف و دیوار بیشتر از اندازه واقعی به نظر می‌رسد.
۲ _ همان روش افزایش ارتفاع را می توان با در كنار هم قرار دادن چند تابلوی معمولاً یك اندازه بر روی دیوار به افزایش ظاهری طول دیوار تبدیل كرد.
حال پس از آشنایی با نقش‌های مهم كاربردی تابلو در دكوراسیون باید خاطرنشان كرد نصب تابلو بر روی دیوار نیز كار ساده‌ای نیست بلكه برای این منظور نیز قوانین خاصی از جمله در نظر گرفتن ابعاد تابلو، وسعت دیوار، ارتفاع دیوار، فاصله نصب تابلو تا سقف، میدان دید افراد و عواملی مانند اینها وجود دارد ولی مهمتر این است كه بسیاری از افراد همواره گمان می كنند یك دیوار خالی بزرگ، تنها جای مناسب برای نصب یك تابلوی متناسب با آن به لحاظ ابعاد است. حال آنكه این تصور نادرست است. شما می توانید مجموعه ای از چندین تابلو را در یك تركیب بندی صحیح بر روی دیوار خالی مورد نظر نصب كنید ولی لازم به ذكر است انجام این كار نیز باید ابتدا با در نظر گرفتن شرایط محیطی و به طور كلی هدف از ایجاد چنین تركیبی صورت گرفته و سپس با یك نتیجه گیری قطعی و صحیح در شكل و فرم تركیب بندی، دست به كار شوید. برای این منظور دو راهكار اصلی وجود دارد:
۱ _ پلان دیوار و نحوه چیدمان مورد نظر برای تابلوها را بر روی كاغذ بكشید. به این ترتیب كه یك كاغذ شطرنجی برداشته و پس از اندازه گیری دقیق ابعاد دیوار بر روی كاغذ به ازای هر یك متر یك سانتی متر مستطیلی بكشید. سپس ابعاد تابلوهای موجود و یا موردنظر برای خرید را دقیق اندازه گیری كرده و با همان مقیاس یك صدم ابتدا در داخل این مستطیل كه نقش دیوار را ایفا می كند، محل و نوع تركیب بندی را با طراحی های متعدد انتخاب كرده و پس از كسب نتیجه نهایی برای نصب، دست به كار شوید.
۲ _ الگوی هریك از تابلوهای مورد نظر را بر روی روزنامه و یا كاغذ الگو درآورده و با در كنار هم قرار دادن آنها بر روی دیوار مورد نظر با چسب نواری كاغذی، وضعیت آنها را نسبت به هم سنجیده و پس از آنكه به یك تركیب بندی مورد نظر و صحیح رسیدید، هر یك از تابلوها را به جای الگوی آنها به دیوار نصب كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید