جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۷ آوریل


● ۱۳۴۱: نخستین دانشگاه اروپای مرکزی به معنی واقعی کلمه، هفتم مارس سال ۱۳۴۱ در شهر پراگ آغاز بکار کرد.
● ۱۶۵۲: هلندی های مهاجر در جنوب افریقا در«کیپ تاون» مستقر شدند که بعدا اقلیت سفید آفریقا ی جنوبی را به وجود آوردند.
● ۱۷۷۰: فرانسیس لاول نخستین کارخانه نساجی که پنبه خام را تبدیل به پارچه می کرد به وجود آورد.
● ۱۷۸۸: نخستین دسته اروپائیان مهاجر وارد « اهایو » شدند و در محلی که آن را مارییتا نامگذاری کردند مستقر گردیدند.
● ۱۹۳۹: ایتالیا کشور آلبانی در شرق دریای آدریاتیک ، نه چندان دور ازخاک خود را به این بهانه که قرنها پیش گوشه ای از امپراتوری روم بود اشغال نظامی کرد و جامعه ملل نتوانست مانع این کار شود و این ضعف نقطه پایان کار این جامعه بود که سران آمریکا و انگلستان در جریان جنگ جهانی دوم طرح تاسیس سازمان ملل را به جای آن ابداع کردند.
● ۱۹۴۲: سازمان انتشارات و تبلیغات ۱۸ فروردین ۱۳۲۱ از وزارت فرهنگ مجزا و به نخست وزیری وابسته شد که اینک قسمتی از وظایف وزارت ارشاد را تشکیل می دهد.
● ۱۹۴۸: سازمان جهانی بهداشت WHO تاسیس شد.
● ۱۹۸۸: در این روز در سال ۱۹۸۸، در پی مذاکرات و قول و قرار های پنهانی مسکو و واشنگتن، دولت شوروی اعلام داشت که نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد ساخت. این نیروها که شمارشان از ۱۱۹ هزار تجاوز نکرده بود ۹ سال پیش از آن وارد افغانستان شده بودند تا افغانستان که گرفتار کودتای داخلی کمونیستهای این کشور شده بود تحت نفوذ آمریکا قرار نگیرد.
● ۱۹۹۰: دادگاه دریا سالار «جان پویندکستر» رئیس شورای امنیت ملی آمریکارا در جریان مسئله « ایران ــ کنترا » مقصر تشخیص داد و محکوم کرد. کنگره آمریکا دولت این کشور را از دادن کمک مالی به مخالفان مسلح دولت چپگرای نیکاراگوئه منع کرده بود که پاره ای از مقامات دولت امریکا با یک عمل غیر مستقیم پول حاصله از فروش اسلحه به ایران را به کنترا ها ( مخالفان دولت نیکاراگوئه ) می دادند که قضیه افشاء شد و پای محاکمه به میان امد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید