چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عقب‌ماندگی دیجیتالی


عقب‌ماندگی دیجیتالی
جهان امروزی با گذر از جهان صنعتی به سمت جهان دیجیتالی با شتابی به مراتب فراتر از دوران صنعتی شدن جوامع در حرکت است و لحظه لحظه حضور در این Digital city را باید غنیمت شمرد و توشه‌ای برای ادامه راه برگزید.
اگر عقب‌ماندگی صنعتی با فشاری چند ساله به اجزای جوامع قابل جبران بود، امروز کشورهایی که از تکنولوژی IT عقب مانده محسوب شوند، نخواهند توانست پابه پای کشورهای پیشرفته دیجیتالی حرکت کنند و در هر زمینه وابسته فکری خواهند بود. وابستگی فکری نیز تکنولوژی و سخت افزار نیست که بتوان آن را وارد کرد و با پرورش چند متخصص آن را اداره نمود.
در دنیای دیجیتال مهمترین کالایی که بین صاحبان کالا و خدمات مبادله می شود، داده‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای است و هر کس در تولید محتوای این قبیل داده‌ها سرعت عمل در تدوین و فراوری آن‌ها داشته باشد پیروز میدان خواهد بود. دراین میان روزنامه‌ها و سایت‌های خبری به عنوان رکن اصلی تولید اطلاعات هر چقدر بتوانند در انتشار اطلاعات عنصر سرعت، دقت و صحت را در تولید محتوا به خوبی انعکاس دهند مخاطبان بیشتر و بهتری خواهند داشت و بالتبع تأثیرگذاری بر سایر افراد جامعه نیز قوی‌تر خواهد بود.
اگر چه رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های مکتوب از قابلیت‌های مناسبی برخوردارند، اما مهمترین ویژگی رسانه‌های الکترونیکی که همانا سرعت در انتشار اخبار است را نخواهند داشت.
انتشار اخبار در هر یک از رسانه‌های فوق ملزومات متعددی را طلب می‌کند، حال آن که یک رسانه دیجیتال با کمترین امکانات قابل انتشار است. به عنوان مثال زمان کافی برای پخش یک خبر از رادیو -که فراگیرتر از سایر رسانه‌هاست- به مراتب بیش از زمانی است که همان خبر را از طریق sms به عنوان یک رسانه الکترونیکی می‌توان پخش نمود.

http://sadjad-۱.blogfa.com
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید